Even snoeven

Veel meer gaan opscheppen, dat vond ze dat ik moest doen. 

Laatst sprak ik met een bekende businesscoach, omdat ik wel eens wilde weten waar mijn blinde vlekken zitten. Want ondanks dat ik als ondernemer veel doe aan online zichtbaarheid, heb ik niet het gevoel dat ‘het’ eruit komt. 

Toevallig had ik ‘snoeven’ als woord gekozen in mijn focusgroep van businessbuddies. Snoeven is de vergeten groente van de taalwereld, dus ik vond het wel grappig om daar eens wat mee te doen. 

Maar de businesscoach meende het. 

Want mijn expertstatus kwam niet uit de verf, sprak ze met een ernstig gezicht. 

Dus vooruit, daar komt ie. 

Wist je dat ik drie boeken heb geschreven over mijn vak, die het stuk voor stuk heel goed doen? Toverballen voor het Brein (over storytelling in teksten) is jarenlang gebruikt voor de opleiding communicatie van een grote hbo-instelling. 

Lenig Denken is volgens uitgever Van Duuren Media een ‘everseller’: het boek blijft maar opnieuw verkopen. En Jongleren met Vermicelli  (over worden wie je ten diepste bent en hoe je dat verhaal leeft) heeft levens op een fabelachtige wijze veranderd. 

In opdracht van organisaties heb ik nog veel meer boeken geschreven. Zo was ik de auteur van het boek Spoedassistentie Hoek van Holland voor de politie Rotterdam, dat diepe indruk heeft gemaakt in de politiewereld en andere hulpverleningsorganisaties. En ik maakte met collega’s een indrukwekkend afscheidsboek vol memorabele verhalen van ondernemers van de inmiddels verdwenen supermarktketen C1000. 

Waarom staat er dan geen 'auteur' op je homepage, vroeg de businesscoach verbaasd. 

'En wat doe je nog meer om kennis te delen?'

Nou, al zeven jaar ben ik lid van de examencommissie van de Storytelling Academy 'The place to be' als je je wilt laten opleiden tot chief storytelling in Nederland (dikke aanrader). 

Ik ben storytelling-deskundige bij de MOOC Waarderend Veranderen van bureau Meerkat. Ik schrijf jaarlijks mee aan de Coachingskalender. Ik ben een van de oprichters van het Storytelling Gilde, het netwerk van toonaangevende storytelling-experts in Nederland. 

Veel collega-storytellers schakelen mij in voor hulp en begeleiding bij hun schrijfwerk en positionering. Hun eigen verhaal, zeg maar.

Interessant, knikte de businesscoach. 

'Zij zien je dus als de go-to-person.'

Ja zeker. En er valt nog veel meer te vertellen. Over alle opleidingen die ik gevolgd heb en nog steeds volg (op dit moment een post-academische leergang over creativiteit in organisaties). Over de Kennisbank Storytelling op mijn website, waar je een schat aan informatie vindt over de toepassing van verhalen. 

Over de Zilveren Veer, de prijs die ik won voor mijn reportage over ‘hufterwoningen’. Over mijn eerdere werk als (parlementair) journalist en bladconceptontwikkelaar, waarbij ik een schat aan vakkennis en ervaring opdeed in de politiek en in organisaties. 

Wie zijn je klanten, wilde ze ook nog weten.

Ik heb gewerkt voor heel wat ministeries, onderwijsorganisaties, gemeenten en branche-organisaties. Ik heb mijn enthousiaste coachklanten die elke keer weer de samenwerking verlengen. Ik help onderwijsbestuurders om hun verhaal te verwoorden en minder slapeloze nachten te beleven.

En...

Maar voordat het je begint te duizelen, houd ik nu op met snoeven. Al is het best fijn om even niet bescheiden te zijn, haha.

Denk je nu, bij jou voel ik me in goede handen? En wil je ook wel eens weten waar jouw eigen blinde vlekken zitten? 

Ga met mij in gesprek, dan gaan we ontdekken wat ik voor je kan betekenen. En dan gaan we het fijn over jou hebben.

>> Boek via deze link je adviesgesprek







Foto: Annelies van 't Hul

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.