Creatief jaarverslag 2012 in kleuren
26 december 2012 
2 min. leestijd

Creatief jaarverslag 2012 in kleuren

Mede dankzij jullie bijdragen was 2012 een kleurrijk jaar. Hierbij mijn persoonlijke terugblik met de belangrijkste inspiratiebronnen en wat het heeft opgeleverd.

Ideeënbont

Dé woorden van 2012 waren voor mij ideeën vangen. De gelijknamige zomercursus die ik ontwikkelde, leverde al snel 400 deelnemers op. Fantastisch, want dat leidde tot prachtige ideeënvondsten. Het was ook geweldig om te ervaren hoe een klein idee groter groeit.

Op basis van dit enthousiasme ontwikkelde ik namelijk de online cursus Excelleren met Ideeën. Dank voor alle hartverwarmende reacties!

IJslandgrijs

Natuurlijk ging ik zelf ook ideeën vangen, te beginnen op onze reis door IJsland. Deze reis was een van de meest indrukwekkende reizen die ik de afgelopen jaren gemaakt heb. Met verwonderde ogen keek ik rond, vooral ook vanwege de enorme vindingrijkheid van de IJslanders. Het leerde me met andere ogen kijken naar kwesties als energievoorziening.

Statenkwartierturquoise

De wijk Statenkwartier was toe aan een nieuwe interactieve website. Niet als loze belofte, maar om de leus voor en door bewoners inhoud te geven. Ik begon als eindredacteur van de website en hielp mee om een team van webredacteuren te formeren en toe te rusten. Met dik twintig redacteuren gaan we aan de slag om te berichten en mooie verhalen op te diepen over deze historische Haagse wijk.

Horizonblauw

Bruno van den Elshout startte dit jaar zijn fotografieproject New Horizons 2012. Met deze foto’s liet hij me op een andere manier kijken naar de zee. De kleuren op de foto's veranderen voortdurend, terwijl de horizon een onveranderlijke lijn vormt. Vele tinten blauw, zoals hierboven, maar ook alle schakeringen rood, paars, geel en grijs.

Bruno liet bovendien zien hoe je een idee groter maakt en handen en voeten geeft.

Toverballenbont

Voor het boek Toverballen voor het brein, dat ik in 2011 schreef, was ook dit jaar volop belangstelling. Diverse lezers lieten weten dat ze de Toverballen liever als een gewoon boek lazen in plaats van als e-book. Simpelweg vanwege de liefde voor papier.

Die liefde begrijp ik. Daarom gaf ik Toverballen van het brein dit jaar ook uit als pocketboek. Dat betekende dat Verhaallijnen op 5 maart van dit jaar officieel ingeschreven werd als uitgeverij.

SW-kleurig

Dit jaar maakte ik veel artikelen en verhalen over en rondom Sociale Werkvoorzieningen voor Cedris, De Normaalste Zaak en Divosa. Zo schreef ik diverse reportages over SW-bedrijven en deed ik een reeks interviews over werkgevers die doelbewust SW-medewerkers inzetten in hun bedrijf.

Als me één ding duidelijk is geworden bij al deze reportages en interviews is wel dat er volop creativiteit leeft om met beperkte middelen mensen met een arbeidshandicap toch aan het werk te helpen of te houden. Met andere ogen kijken, dat bleek ook hier dé manier om verder te komen.

Verhaallijnenrood

Heel veel kleuren dus. Maar vooral was 2012 Verhaallijnenrood. Ik heb veel aan mijn bedrijf gebouwd, onder meer met een vernieuwd e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen. Een van de hoogtepunten was de prijs voor het magazine Ymere Werkt, waar ik als redacteur regelmatig een bijdrage aan lever (winnaar Grand Prix Customer Media 2012).

En zeker niet in de laatste plaats de vele mooie ontmoetingen die ik afgelopen jaar heb gehad en die me vaak tot blogstukken inspireerden. Wat is het heerlijk om deze stukken voor een voortdurend groeiend aantal lezers te mogen schrijven.

Het ziet er naar uit dat 2013 opnieuw een jaar vol rode kleuren wordt. Komend jaar ben ik namelijk een van de schrijvers van een groot herinneringsboek over de supermarkten van C1000.

Dat is meteen al een blik vooruit in de richting van 2013. Een jaar waarin ik nog meer dan voorheen zal kiezen voor beeld om verhalen te vertellen. En kleur maakt daar natuurlijk onderdeel van uit.  Ik wens je alle goeds toe voor volgend jaar.


Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.