Zonder een goed verhaal luistert er niemand naar je en win je geen vertrouwen. Storytellingdeskundige Astrid Schutte doet in haar boek Echte leiders hebben een goed verhaal uit de doeken hoe dat werkt.
Leiderschap is eigenlijk een praatvak, schrijft Astrid Schutte halverwege haar boek. Als leider moet je kunnen vertellen waar je organisatie vandaan komt, waar ze staat en waar ze naartoe gaat.
Een goed verhaal geeft medewerkers, leden of kiezers houvast. Vooral als het tegenzit, is dat belangrijk. Zonder een krachtig verhaal wordt een organisatie speelbal van de omstandigheden, verliest het draagvlak bij medewerkers en vertrouwen van klanten.
Leiders moeten met de billen bloot
Het lijkt erop dat deze verhalen belangrijker zijn dan ooit. We willen weten wat er gebeurt met het geld dat we op onze bank hebben staan, hoe de kleren die we dragen worden gemaakt en wat de topmensen verdienen van de bedrijven die in de aandacht staan. Iedereen moet met de billen bloot – vooral leiders.
Dat heeft voor iedere leider gevolgen, of je nu voorzitter van de voetbalclub bent of de CEO van een multinational. Mensen verwachten van je dat je bevlogen kunt vertellen over je nieuwe ideeën en dat je open bent over het geld in de clubkas.
Bij voorkeur vertel je als leider persoonlijke verhalen. Deze verhalen maken leiders aantrekkelijk omdat ze anderen de kans geven hen te leren kennen.
Een verbinding is vaak een voorwaarde om je achter iemands ideeën te kunnen scharen. "Wanneer je als projectmanager een nieuwe manier van werken wilt introduceren, helpt het niet als je je opstelt als een kouwe kikker", schrijft Astrid Schutte.
Je menselijke kant laten zien
De samenwerking verloopt beter als de leider vertelt dat hij ook wel eens moeite heeft gehad met vernieuwingen. "Maar ook als je al enige tijd ergens aan het roer staat, kan het geen kwaad om van tijd tot tijd je menselijke kant te laten zien, zodat je medewerkers merken dat je geen targetfreak of winstrobot bent."
Zeker als je vertrouwen wilt winnen (en welke leider wil dat niet), heb je persoonlijke verhalen nodig. Deze verhalen zijn effectief omdat ze van nature concreet en beeldend zijn. In een persoonlijk verhaal kun je vertellen hoe je obstakels overwint en je doel bereikt, of hoe je hebt geleerd van een ervaring.
Gebruik het 'verhaalkapitaal'
Als leider kun je die verhalen uit je eigen leven halen en zelf in gesprek gaan met medewerkers, klanten of leden. Daarnaast is het belangrijk die feedback op een of andere manier een vaste vorm te geven, zodat je voortdurend gevoed wordt met de beste verhalen: het 'verhaalkapitaal' van je organisatie.
De waarde van dit boek zit vooral in de uitgebreide collectie voorbeelden van bekende en minder bekende Nederlandse managers, ondernemers en professionals uit de zorg, onderwijs, politiek, milieubescherming en de financiële wereld.
Astrid Schutte laat nauwkeurig zien welke verhalen werken en welke helemaal de mist in gaan. Concrete voorbeelden werken immers het beste om een boodschap over te brengen!
Want wie als leider mensen echt wilt raken, heeft een verhaal nodig met een glasheldere visie, een concrete vertaling én persoonlijke bouwstenen. Dat staat na het lezen van dit boek als een paal boven water.
Boekgegevens:
Echte leiders hebben een goed verhaal. Storytelling voor persoonlijk leiderschap door Astrid Schutte. Uitgeverij Haystack, 2012.