Je eigen creatieve project, zo trek je het wel van de grond
17 januari 2022 
4 min. leestijd

Je eigen creatieve project, zo trek je het wel van de grond

Al tijden loop je rond met ideeën voor een eigen creatieve project. Je wilt jezelf serieus nemen en niet steeds je klanten voor laten gaan. Toch komt je project telkens op de lange baan terecht. Wat doe je eraan?

Loop jij rond met zo'n knagend gevoel dat je eindelijk je eigen project wilt realiseren?

Een non-fictieboek of een roman, bijvoorbeeld. 

Het kan ook een documentaire zijn, een sociaal project of 'eigen werk', zonder de beperkingen van een opdrachtgever. Je voelt dat het 'in je zit' en je wilt het eruit halen. 

Het is een plezierproject, waarmee je je eigen talenten nader onderzoekt en tot bloei laat komen. Of je vindt het belangrijk om je kennis breder uit te dragen of je legacy vast te leggen.

Een eigen creatief project is geweldig gaaf. 

Ik zie vaak dat mensen super enthousiast zijn als ze erover vertellen. Het is geweldig als je helemaal in de flow zit, bruist van de ideeën en het liefst 's nachts nog doorwerkt aan je magische project.

Toch zie ik vaak bij mijn klanten dat na een voortvarende start hun droomproject in de modder blijft steken. Ze laten andere zaken vaak voorgaan. Het voelt namelijk makkelijker om de concrete wensen van iemand anders uit te voeren dan de (vaak veel vagere) verlangens van jezelf.

Of ze beginnen wel, maar verzuipen in het materiaal. En wat ik ook vaak zie: ze krijgen telkens weer een nieuw idee. 

Hoe maak je je creatieve project tot een succes?

1. Maak een start: doe het gewoon

Maak een begin met je creatieve project, hoe dan ook. Geloof in je vermogen om er stapsgewijs aan te werken, ook al weet je niet precies waar het over gaat of waar het naar toe gaat.

Op het moment dat je een onderwerp beetpakt en uitdiept, zie je nieuwe invalshoeken of niet eerder opgemerkte verbanden. Zo krijg je steeds meer ideeën en groeit het project uit tot iets substantieels.

2. Breng structuur aan in je project

Om je eigen werk tot een succes te maken heb je niet alleen creativiteit nodig, maar ook structuur en doorzettingsvermogen. Een heldere structuur geeft houvast om door te bouwen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een raamwerk, een inhoudsopgave of een andere kapstok.

Ook een heldere keuze over wie je met je project wilt bereiken, geeft je veel houvast. Hoe beter je weet voor wie het is, hoe meer rust je krijgt om er echt mee aan de slag te gaan.

3. Maak tussenmijlpalen voor je project

Creëer een tijdpad en werk in helder afgebakende stukken aan je creatieve project. Daarmee creëer je ook tussenmijlpalen, zodat je niet wegzakt in het verraderlijke moeras van het midden.

En iedere tussenstap mag gevierd worden!

4. Denk in proefversies 

Wat daarmee samenhangt: denk in proefversies in plaats van eindresultaten. Je haalt daarmee de druk eraf. Het is gemakkelijker om proefversies te maken en telkens weer te verbeteren met feedback van anderen. 

Zo deed ik het ook bij mijn boek Jongleren met Vermicelli. Lees hier mijn tips om jouw eigen boek tot een succes te maken.

5. Wissel verbeelding en stug doorwerken af

Je hebt twee soorten strategieën nodig: los en flexibel denken en stug doorwerken. Die strategieën wisselen elkaar af, afhankelijk van de fase waarin je creatieve project verkeert.

6. Vertel het verhaal

Hoe beter jij weet waarom jouw creatieve project belangrijk is en wat je ermee wilt, hoe makkelijker is het om andere mensen daarbij te betrekken. Maar ook hoe makkelijker om je eigen vuurtje brandend te houden. Besteed daarom uitgebreid aandacht aan de vragen waarom dit project er echt moet komen. Onderzoek welk verhaal je aan jezelf vertelt.

7. Schep de juiste randvoorwaarden voor jezelf.

Weet wat voor jou de optimale omstandigheden zijn om aan te werken. Hoe kom jij gemakkelijk op gang en blijf je in de flow? Als je daarvoor een bepaald ritueel nodig hebt, maak daar dan gebruik van.

Schakel hulptroepen in. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Door samen op te trekken is het makkelijker om de voortgang erin te houden.

Doe ook regelmatig nieuwe inspiratie op. Een bezoek aan een museum, boeken lezen of documentaires kijken: het kan je elke keer weer verder helpen.

Houd moed, ook als je creatieve project meer tijd vraagt dan gedacht.

Ben je al vaker begonnen aan een mooi project en is het toch weer niet zo uit de verf gekomen als je je had voorgenomen? Geef het niet op, maar blijf erin geloven.

Het is als met dit verhaal over het Chinese bamboe, dat op internet circuleert.



Het Chinese bamboe

Rosh Hasjana – het Joods Nieuwjaar – naderde. Een man vroeg zich af wat er het afgelopen jaar van zijn goede voornemens terecht was gekomen. Omdat hij niet veranderd was, voelde hij zich teleurgesteld. 

Weer was hij een jaar lang dezelfde persoon met precies dezelfde gebreken en precies dezelfde problemen gebleven. Hij begon zijn hoop te verliezen. Daarom ging hij naar zijn rabbi.

De rabbi vroeg hem: ‘Weet jij hoe lang de reusachtige Chinese bamboe erover doet om zo hoog als een boom te worden? Gedurende het eerste jaar krijgt het piepkleine plantje water en mest en er gebeurt niets. Een heel jaar lang niet. Het jaar daarop gebeurt er nog steeds niets. En het jaar daarna ook niet. Net als het jaar daarna. 

Maar in het vijfde jaar schiet de bamboe de lucht in. In 6 weken groeit hij uit tot een plant van 25 meter.’ ‘Weet jij’, vroeg de rabbi, ‘Hoe lang de bamboe erover gedaan heeft om zo hoog te worden?’ 

‘6 Weken’, antwoordde de man.

‘Nee’, zei de rabbi. ‘De bamboe heeft er 5 jaar over gedaan. Als de boer op een bepaald ogenblik in die 5 jaar ermee gestopt was om dat kleine plantje water en mest te geven, dan was het doodgegaan. Wat gebeurde er al die jaren? Onder de grond groeide een enorm netwerk van wortels dat het mogelijk maakte dat de bamboe zo snel kon groeien. 

Groei vereist geduld en volharding. Iedere druppel water zorgt voor een verschil. Elke stap zorgt voor een effect. Je ziet de verandering niet meteen, maar de groei is wel bezig. Door met toewijding en motivatie aan je doelen te werken, bereik je de ontplooiing waarnaar je streeft.’




Dat is de waarde van geduld. Houd vertrouwen in de afloop, ook al zijn er meer omwegen nodig dan gedacht.







Wil jij een groeisprong maken met je creatieve project en ben je benieuwd wat er voor jou mogelijk is?

Neem contact met me op voor een adviesgesprek. Ik help je graag om de mogelijkheden te ontdekken.

>> Boek hier je gesprek.

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.