Lof der loomheid
Ideeën komen vaak met vertraging. Een goede reden om het rustig aan te doen. Lees verder over deze en nog zes andere redenen om loomheid te prijzen en je te gedragen als een gletsjer: ultrasloom maar superkrachtig.

Deze blog heeft oponthoud opgelopen in mijn brein.

Dit onderwerp had namelijk perfect gepast bij de Nationale Lummeldag, een initiatief van Marieke van Dijk om dit belangrijke onderdeel voor creatief denken in het zonlicht te zetten.

Maar de Nationale Lummeldag was op 15 april (niet toevallig ook de geboortedag van Leonardo da Vinci). Pas in de vertraagmodus heeft mijn brein die connectie gelegd.

En dat komt ook wel weer mooi uit, want ik houd vandaag een lofzang op loomheid.

Zeven redenen om je te gedragen als een gletsjer: ultrasloom maar superkrachtig.

1. Luilakken leven langer

Sommige feiten zijn niet comfortabel. Een werkbij in de zomer wordt zes weken oud, terwijl winterbijen ongeveer zes maanden blijven leven. Waarschijnlijk komt dat omdat werkbijen in de winter nauwelijks iets hoeven te doen.

e bijenkoningin leeft helemaal in Luilekkerland. Ze hoeft alleen maar eieren te leggen, krijgt al haar eten toegestopt en steekt verder geen poot(je) uit. In tegenstelling tot haar onderdanen kan de Queen Bee wel zes jaar blijven leven.

Ook de rest van het dierenrijk laat zien dat het niet nodig is om vermoeiende rondjes te rennen om lang te blijven leven. Leeuwen en ijsberen die in een dierentuin liggen te luieren, worden maar liefst twee keer zo oud als hun soortgenoten in de vrije natuur.

Of deze dieren ook gelukkiger zijn, kunnen we helaas niet vragen. Maar over de lengte van hun leven is geen twijfel mogelijk: luiheid loont.

2. Lanterfanteren geeft ruimte aan nieuwe invallen

Dieren- en mensenrijken hebben veel overeenkomsten. Als mensen op hun werk meer achterover hangen, komen de beste ideeën boven drijven, zo laat onderzoek keer op keer zien. Dagdromen, een beetje lanterfanten en mijmeren bieden ruimte om traag en aandachtig de dingen van alledag te beleven, van het leven te genieten én nieuwe dingen te bedenken.

Creativiteit gedijt in een klimaat van slow motion. Al is het ook weer niet het enige; ideeën bloeien nog beter op als je ook ergens nieuwe prikkels opdoet.

3. Traagheid is verheven

Even een stapje terug in de tijd. Gezwoeg en geploeter leiden tot akelig gezweet, vonden welgestelde burgers in de negentiende eeuw. Overtuigde levensgenieters weigerden zich te laten gebruiken als domme werkkracht.

Traagheid beoefenen, dat was pas een edele tijdsbesteding. Misschien was traagheid een modeverschijnsel dat bij die tijd paste. En in ieder geval bij de bovenklasse, want het grootste deel van de bevolking moest natuurlijk zich wel uit de naad werken. Maar het kan ook zijn dat ze misschien groot gelijk hadden...

De tijd zal het leren :)

4. Lazy evaluation werkt beter

Lazy evaluation is een techniek in programmeertalen voor computers, waarbij een berekening wordt uitgesteld tot het moment dat een resultaat van de berekening daadwerkelijk nodig is.

Deze werkwijze levert verbeterde prestaties op, onder meer omdat overbodige berekeningen vermeden worden. In het dagelijkse leven zouden we ook eens wat vaker aan luie evaluatie moeten doen. Dat scheelt een hoop nutteloos denkwerk.

Veel werk blijkt achteraf gezien trouwens behoorlijk overbodig.

5. Veel problemen lossen zichzelf op

Nu veel mensen thuis werken, hoor ik van diverse kanten dat er veel efficiënter gewerkt wordt dan voorheen. Maar hoe meer jij mailt, hoe meer mails je terugkrijgt.

Menige kantoorwerker raakt thuis overspannen omdat de agenda helemaal volgepland is en er meer werk verzet wordt dan ooit. Praatjes bij de koffie-automaat lijken weliswaar niet zo efficiënt, maar zijn wel degelijk belangrijk om een idee te krijgen. Net als andere niet ingevulde ruimte in de dag.

Laatst hoorde ik een manager vertellen dat hij zijn meeste mails direct weggooit. "Als het dringend is, sturen ze het nog wel een keer", zegt hij.

En zo is het. Veel problemen lossen zich vanzelf op. Zelf in actie komen is lang niet altijd nodig. En soms is het zelfs beter om gewoon even af te wachten.

6. Verticaal luieren is productief

Reclamebureau Wisbrun Ubachs moest eens razendsnel een nieuwe campagne bedenken voor de inmiddels verdwenen supermarktketen C1000. De leden van het creatieve team bedachten van alles en nog wat.

Maar tot hun grote frustratie kregen ze het niet scherp.

Twee teamleden gingen een wandelingetje maken om de zinnen te verzetten. Ze kwamen terug met twee woorden: geen fratsen. De andere teamleden waren direct enthousiast. Een ander teamlid bedacht nog een aanvulling.

En toen hadden ze het: Geen fratsen, dat scheelt.

Deze slogan groeide uit tot verreweg de meest succesvolle reclameslogan van C1000, zo vertelde reclameman Ralph Wisbrun mij ooit. Als de teamleden niet dat ommetje hadden gemaakt, dan was dit hele idee vermoedelijk niet ontstaan.

Kuieren is het verticale luieren, zei Toon Hermans. En dat verticale luieren is vaak erg productief. Door de wandelbeweging schakelt je lichaam over op de automatische piloot. Je onderbewustzijn neemt de leiding over, waardoor losse fragmenten, indrukken en gevoelens in je hersenen bij elkaar komen. Zo ontstaan onverwachte inzichten.

7. Een diesel gaat langer mee

De motor van een raceauto is na 250 kilometer totaal versleten, maar met een diesel haal je honderdduizenden kilometers. Het spreiden van energie levert meer op dan een leven van sprints.

Leven als een diesel is zo gek nog niet. Ik wens je veel lummeltijd toe.







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.