Signatuurverhaal | Hoe schrijf je een eigenzinnige over-mij-pagina met storytelling?
14 mei 2020 
4 min. leestijd

Signatuurverhaal | Hoe schrijf je een eigenzinnige over-mij-pagina met storytelling?

Is je ‘bio’ het onderdeel van je website waar jij het meest wakker van ligt? Je bent niet de enige. Lees hier hoe je een ijzersterke ‘over mij-pagina’ schrijft met storytelling.

De over mij-pagina is een van de belangrijkste pagina’s van je website, die al je aandacht verdient. 

Voordat je lezer beslist of hij met jou in zee gaat, bekijkt hij vaak eerst deze pagina. 

Veel schrijvers vullen de over mij-pagina met onderdelen uit hun curriculum vitae: welke opleidingen ze gedaan hebben, wat hun werkervaringen zijn en vaak ook met welke klanten ze gewerkt hebben. Vooral veel feiten dus.

Dat maakt over-mij-pagina’s veel te afstandelijk.

Bedenk dat mensen vooral onthouden wat het gevoel is dat jij ze geeft. Want dat gevoel roept hun betrokkenheid op. Dat kan no nonsense zijn, eigenzinnig, benaderbaar of juist glamoureus. En dat gevoel brengt ook de klik tot stand waardoor ze met jou willen werken. Maak de profieltekst in ieder geval 'eigen’: hoe meer persoonlijkheid je laat zien, hoe beter. 

Storytelling is een uitgelezen manier om dat gevoel op te roepen en die verbinding tot stand te brengen. De lezer wil weten wie je bent, want hij wil je kunnen vertrouwen. Bovendien wil hij weten of jij echt betrokken bent en of hij met jou kan samenwerken. 

Toch worstelen veel schrijvers met het formuleren van hun persoonlijke verhaal voor de bio. Het voelt al snel opschepperig en gekunsteld. Bovendien, zou niet de lezer (vaak ook de klant) centraal moeten staan? 

In mijn ogen kun je wel degelijk een persoonlijk verhaal schrijven dat je onderscheidt van anderen en waarbij je toch bij jezelf blijft.

Hoe je je over-mij-pagina met storytelling schrijft

Over mij-pagina met storytelling

Laat zien waar je voor staat en waarom jij doet wat je doet

Als je een blijvende indruk wil achterlaten via je over mij-pagina is alleen een opsomming van feiten te mager. De lezer wil jouw persoonlijke kijk op je vak lezen en weten waar je van droomt, voorbij de clichés. Laat zien dat jij de expert bent op je vakgebied. 

Ook hier kun je je over mij-pagina met storytelling verrijken, bijvoorbeeld door te vertellen over jouw eigen keuzes in jouw loopbaan of leven. Wat is voor jou echt van waarde? Hoort daar een groter verhaal bij? 

Durf dan vanuit je hart dit grotere verhaal te vertellen. Je lezer haakt graag aan bij jouw enthousiasme, betrokkenheid en bevlogenheid.

Vertel over je eigen route

Iedereen heeft een reis gemaakt die je heeft gebracht tot het punt waar je nu bent. Vertel over je eigen ervaringen en met welke problemen je geworsteld hebt. Daarmee laat je zien dat je jouw lezer/publiek heel goed begrijpt en dat je iets soortgelijks doorgemaakt hebt.

  • Heb je bijvoorbeeld een drastische loopbaanswitch gemaakt? Dat maakt je enorm interessant voor je klanten die met een soortgelijk vraagstuk worstelen. Zeker als je daarbij ook de pijnpunten vermeldt: de lastige zaken waar je zelf mee geworsteld hebt. Dat maakt jouw verhaal geloofwaardig en herkenbaar.
  • Of heb je iets anders in je persoonlijke levensgeschiedenis meegemaakt waardoor je nu een ervaringsdeskundige bent? Ga dan dieper in op de gevolgen van de scheiding, ziekte, burn-out, het kind met een rugzakje of wat dan ook.

Vertel wat je daarvan precies geleerd hebt. Leg het verband tussen je persoonlijke ervaringen en het soort adviezen/begeleiding dat je gaat geven.

Deel je bijzondere kracht

Wat is jouw eigenschap, je werkwijze of je aanpak die het bijzonder maken? Of wat zijn je kernwaarden? 

Wat je deelt moet ertoe doen. Het moet iets betekenen voor je kijker of een inzicht meegeven. Anders is het niet van toegevoegde waarde.

Roep herkenning op bij je lezer

Uiteindelijk gaat het niet over jou, maar over de lezer. Jouw lezer moet zich in het verhaal herkennen, jouw kijk op de wereld snappen en een klik voelen. En daar bedoel ik mee dat je lezer het gevoel moet krijgen dat jij hem of haar helemaal begrijpt. 

Dat jij de aangewezen persoon bent om hem of haar te helpen. Hoe persoonlijker je verhaal, hoe beter dat lukt. Want opmerkelijk genoeg krijg je lezer juist daardoor het gevoel dat het ook over hem gaat.

Beperk je tot één thema

Wat is de éne boodschap die uiteindelijk moet blijven hangen bij je lezer? Wat onderscheidt jou nu echt? Selecteer het beste onderdeel. Want niet alles hoeft erin. Een profieltekst is als een eerste kennismaking, die nieuwsgierig maakt naar een vervolgafspraak. 

Ga dus vooral niet je hele CV beschrijven of alle werkzaamheden opsommen die je verricht. Dat je behalve als tekstschrijver ook als coach werkt (of andersom), is voor dit verhaal misschien niet zo relevant. 

Dat ene thema hoeft niet alleen één onderwerp zijn, maar het kan ook de rol zijn die je vervult. Het kennen van je eigen archetypes is daarbij enorm behulpzaam.

Onderscheid jezelf met opmerkelijke details

Het kan met humor, met de opsomming van je lievelingschocolade (in opvallend veel bio’s is karamel-zeezout favoriet) of met de opvallende namen van je huisdieren. Opmerkelijke details onderscheiden jou van anderen en blijven gemakkelijk haken in het geheugen van de lezer.

En nu het schrijfwerk voor je over-mij-pagina.

Gebruik deze ingrediënten om een verhaal te schrijven voor de over mij-pagina met storytelling. Jóuw verhaal! Het is heel gebruikelijk dat je verhaal er nog niet in een keer helemaal staat. 

Blijf schaven aan je tekst. Je verhaal is altijd in ontwikkeling, net als jijzelf.






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.