Een persoonlijk verhaal maar niet te privé
09 april 2013 
2 min. leestijd

Een persoonlijk verhaal maar niet te privé

Columns en blogs vragen om een persoonlijke toets. Tegelijkertijd hoeft je lezer niet in detail te weten hoe je privéleven eruit ziet. Hoe schrijf je 'persoonlijk' zonder je privacy te verliezen? 

Columniste Sylvia Witteman voerde enkele jaren geleden in haar stukken haar echtgenoot op als huisgenoot P. Inmiddels weet de lezer dat deze huisgenoot Philip Remarque is, publiekelijk bekend als de hoofdredacteur van de Volkskrant

Voor Sylvia was het evengoed jarenlang een manier om over haar privéleven te schrijven en tegelijkertijd afstand te creëren. Veel bloggers zitten met een soortgelijk vraagstuk. 

Blogs vragen om persoonlijkheid, ook blogs voor zakelijke doeleinden. Als je bijvoorbeeld als coach gespecialiseerd bent in het vinden van de balans tussen privéleven en werk, ontkom je er niet aan om ook voorbeelden uit je eigen leven te geven. Dat maakt een blog immers echt en herkenbaar. 

Persoonlijk durven zijn is een teken van zelfvertrouwen. 

Je slaat bruggen naar je lezer, die jou daardoor ook gemakkelijker vertrouwt. Maar ondertussen hoeft niet iedereen precies te weten wat er achter jouw voordeur gebeurt. Hoe geef je jezelf bloot, terwijl je ook je privacy beschermt? 

Over deze drie thema's kun je altijd veilig én persoonlijk schrijven

1. Je eigen emoties

Waar je ook over blogt, je eigen betrokkenheid bij je onderwerp is een belangrijke voorwaarde voor je schrijfsucces. Lezers hebben veel waardering voor blogs met emoties en persoonlijke gedachten. 

Draag daarom vooral je enthousiasme, de liefde voor je vak en de bijbehorende emoties uit. En vertel ook vooral waarom je het doet. Daarmee hinder je niemands privacy.

2. Je persoonlijke blunders

Je persoonlijke blunders zijn heerlijk leesvoer. Je wekt hiermee meteen de aandacht en roept gemakkelijk de sympathie op van je lezer. Misschien denk je dat je je te kwetsbaar opstelt met je uitglijders. 

Het tegendeel is waar: niets heeft zo’n universele waarde als een miskleun. Die kracht zit 'm in de herkenning: de lezer denkt onmiddellijk aan zijn eigen frustraties, boosheid en twijfel.    

3. Je leerervaringen

Schrijf over de ervaringen die jou verder geholpen hebben. Vertel waarmee je op je neus bent gegaan en wat je daarvan geleerd hebt. Op die manier zet je jezelf neer als een rolmodel, waarmee je anderen verder helpt en inspireert. Dat geldt ook als je over je eigen uitglijders schrijft: zo wordt je openheid je kracht. Je hoeft bij deze verhalen niet in detail te treden. 

Het gaat immers om de kern van het verhaal en de betekenis die het voorval voor jou heeft gehad, niet om de precieze details. 

De kern van de boodschap moet 'waar' en geloofwaardig zijn, niet meer en niet minder.

Geef daarom precies díe informatie die nodig is om het verhaal te snappen en laat in ieder geval financiële gegevens, adressen en andere privacygevoelige gegevens achterwege. 

Bescherm ook de mensen die jou in vertrouwen hun privéverhaal hebben verteld. Verander zonodig personalia. Of vraag toestemming voor publicatie als je iemand toch identificeerbaar opvoert. 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.