Verhalencoaching helpt je om je verhaal in een nieuw licht te zetten. Ineens zie je helder waar je het allemaal voor doet.
Wat je aan anderen leert, heb je vaak ook zelf te leren. De vrouw die dit ooit tegen me zei sloeg de spijker op zijn kop.
Ik vond het namelijk best lastig om uit te leggen wat ik als coach doe met verhalen en wat dat precies oplevert voor mijn klanten.
Ik begin vaak over de betekenis van storytelling.
Maar storytelling is voor veel mensen een begrip geworden met de diepgang van een pierenbadje.
Juist, in praktijk brengen wat ik preek :)
Een verhaal!
Zoals het verhaal over Caroline, die ik enkele jaren geleden ontmoette.
Als huidtherapeut behandelt ze allerlei medische huidproblemen, zoals oedeem, acne, littekens, couperose en overbeharing.
Ze haalt de beste resultaten als klanten actief aan de slag gaan met haar adviezen. Hoe intensiever zij zelf aandacht besteden aan een betere huidhygiëne, goede voeding en de juiste reinigingsmiddelen, hoe glanzender en gezonder hun huid.
We doen het echt sámen, zegt Caroline.
Maar veel klanten leunen achterover. Ze verwachten dat zij als therapeut na enkele behandelingen haar magic gedaan heeft en dat ze met een mooie gezonde huid naar buiten kunnen stappen.
Daar baalt ze van.
Haar klanten zijn met hun gezicht haar wandelende visitekaartjes, vertelt ze.
Hoe glanzender de huid op hun jukbeenderen, hoe meer reclame voor haar praktijk. Maar zij veranderen alleen in gave visitekaartjes als zij thuis aan de wastafel doen wat zij in de behandelkamer adviseert.
Caroline voelt zich vastgelopen in haar werk. Dat trekken en sleuren, dat wil ze niet meer.
Ze overweegt daarom ander werk te gaan doen.
Waarom heb je eigenlijk voor dit vak gekozen, vraag ik aan haar. “Nou, ik had vroeger veel acne en dacht dat ik daar nooit vanaf zou komen”, zei ze. “Maar dat is toch gelukt. Daardoor durfde ik me weer buiten te vertonen en zelfs te gaan studeren. De behandeling heeft me een nieuw leven gegeven.”
Haar gezicht vertoont geen spoor meer van de vroegere acne.
Dat is jouw eigen visitekaartje, merk ik op.
Ik zie het gewoon vallen: het kwartje over haar eigen verhaal. Ze beseft ineens dat ze niet alleen hardnekkige huidproblemen oplost, maar ook enorm veel onzekerheid, schroom en schaamte weghaalt bij haar klanten.
Iemand die zich nauwelijks durft te vertonen, passeert dankzij haar therapie de schaamtegrens. Haar behandelingen draaien niet alleen om een gave huid, maar vooral om het herstel van zelfvertrouwen.
Het gaat zelfs over een nieuwe identiteit, waardoor haar klanten ineens weer zichtbaar durven te zijn.
Ik zie volop overeenkomsten tussen haar werk en dat van mij.
Ook mijn klanten kunnen zich ineens veel beter positioneren als ze hun verhaal kennen. Ze krijgen meer zelfvertrouwen en een versterkte identiteit. In veel gevallen kunnen ze daardoor ook veel effectiever werken en fantastische resultaten behalen.
Grootser dan zij ooit voor mogelijk hadden gehouden.
Caroline straalt, want ze beseft ineens dat ze mensen hoop op een nieuw leven geeft als ze samen aan huidverbetering werken.
Ze besluit om dat perspectief te delen met haar klanten.
Door dit verhaal is het veel makkelijker om haar klanten zelf actief met hun huid aan de slag te laten gaan. Want reken maar dat je de adviezen serieus neemt van een therapeut die zichzelf daarmee een nieuw leven heeft geschonken.
Net als een slang heeft Caroline haar oude huid afgelegd.
Haar verhaal staat ineens in een nieuw licht.
Hoe waardevol is het als je helderheid hebt over je eigen verhaal.
In mijn visie dient elke ondernemer, leider en groots denkende veranderaar dit soort verhalen te kunnen vertellen. Om veel beter je werk uit te voeren, maar ook om je eigen verhaal opnieuw betekenis te geven en daardoor veel steviger in je schoenen te staan.
Wil jij ook zo'n groeisprong maken? Neem contact met me op voor een (vrijblijvend) adviesgesprek. Ik help je graag om de mogelijkheden te ontdekken met jouw verhalen.