Vijfstappenplan voor meer focus in je verhaal
26 november 2010 
2 min. leestijd

Vijfstappenplan voor meer focus in je verhaal

Wie gaat interviewen, speuren en zoeken naar persoonlijke verhalen, verzamelt al snel een overvloedige hoeveelheid materiaal. Vind daar maar eens de rode draad in. 

Interessante quotes, tot de verbeelding sprekende verhalen en interessante achtergrondinformatie. Wie aan de slag gaat met een levensverhaal, een achtergrondreportage of een ander verhaal herkent onmiddellijk het probleem: een overvloed aan mooi materiaal. 

Al snel dreig je als schrijver bedolven te raken onder de lawine aan informatie. 

En wat voor de schrijver geldt, is zeker van toepassing op de toekomstige lezer: die kan er al snel geen touw meer aan vast knopen. De schrijver moet dus een stevige rode draad aanbrengen, die de lezer op een gemakkelijke en logische manier door die geweldige hoeveelheid aan materiaal leidt. 

Het grote geheim van goed schrijven is één onderwerp kiezen. 

Geen zijpaadjes dus; niet toegeven aan de drang om compleet te willen zijn. 

Dat is dus veel schrappen en kiezen. Die ene rode draad, daar gaat het over. Zonder focus op een centraal thema ontstaat er nooit een meeslepend verhaal. 

Hoe doe je dat? 

Vijf stappen voor meer focus in je verhaal

Stap 1: Kies

Schrijf eerst de ruggengraat van je verhaal op. Wat is het achterliggende thema van het verhaal? Toets daarna voortdurend of een anekdote bijdraagt aan de ontwikkeling van dat thema. Waarom heeft de gebeurtenis zo plaatsgevonden en niet anders? 

Vertelt het iets over je hoofdpersoon of over de manier waarop hij/zij in het leven staat?

Stap 2: Schrap

Overdadige details leiden alleen maar af. Het is beter iets weg te laten en het zo scherp mogelijk te stellen. Bij het schrijven betekent dat vaak dat je de mooiste formulering of de meest indringende anekdote weg moet halen. 

Ja, snijden doet pijn, maar meestal wordt de tekst er sterker door. Kill your darlings, noemen schrijvers dat. Het belangrijkste gereedschap van een schrijver is de delete-knop.

Stap 3: Duid

Een ontwerper van een logo kan maar één ding kiezen. Daarin kan hij nooit alle ins en outs van een bedrijf laten zien, maar wel door één goedgekozen symbool de kern treffen. Ook een schrijver gaat op zoek naar zo’n symbool. 

Daarvoor ga je op zoek naar een betekenisvol detail, dat je uitvergroot. Is je hoofdpersoon een durfal die ogenblikkelijk ergens aan meedoet? Het verhaal dat zij als zesjarig meisje als enige kind bij de zwemles in het diepe durfde te springen is dan zo’n sprekend detail.

Stap 4: Schaaf

Laat een stuk even liggen en ga er daarna met het fijne pennetje doorheen. Vraag jezelf niet af wat je nog toe kunt voegen, maar wat je weg kunt halen om het stuk sterker en levendiger te maken. Haal alle overbodige woorden en zinnen eruit.

Stap 5: Vertel

Heb je toch nog moeite om in de veelheid van materiaal de juiste keuzes te maken? Praat er met iemand anders over. Al vertellend is het gemakkelijker om tot de kern te komen. Schrijf daarna in spreektaal je verhaal op. 

Kortom, je hoeft niet te verzuipen in de veelheid van materiaal. 

Na het doorlopen van deze vijf stappen weet je precies wat je moet doen om tot de kern te komen en de rode draad te vinden. 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.