Waarom je jezelf niet authentiek kunt noemen
08 februari 2024 
1 min. leestijd

Waarom je jezelf niet authentiek kunt noemen

Via verhalen kun je op een authentieke manier je boodschap overbrengen, maar die authenticiteit moet wel puur en oprecht zijn. En daar zit de uitdaging, want authentiek is een van meest misbruikte woorden van deze tijd.

Net als duurzaam is authentiek een holle kreet geworden. Als iets als ‘authentiek’ wordt bestempeld, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat een marketeer ermee aan de haal is gegaan. En daardoor is 'authentiek' paradoxaal genoeg vaak juist ontzettend nep.

Maar we gebruiken het woord niet voor niets zo vaak. Want authenticiteit draait om datgene waar we massaal naar op zoek zijn: echtheid en zuiverheid.

Dat verlangen hebben we grotendeels te danken aan Rousseau, de Franse filosoof die voor het eerst onderscheid maakte tussen natuur en cultuur.  Sindsdien speuren we naar belevenissen die authentiek zijn, maar ook naar mensen die trouw blijven aan zichzelf en echte verhalen vertellen. 

Dat betekent dat je congruent bent met jezelf en dit ook communiceert. Dit bereik je door consistent te zijn en herkenbare verhalen te vertellen, maar ook door je persoonlijke waarden uit te dragen in alles wat je doet.

Je publiek raken, dat kan alleen in een verhaal waarin je je kwetsbaarheid laat zien. 

Als je laat zien wie je bent en daarin consistent bent, gaan mensen je meer vertrouwen. Mensen beseffen dat ze niet alleen zijn met hun worstelingen, tegenslagen en twijfels. You are not alone is dé universele verbinder allertijden.

Degenen met wie je praat hebben daarvoor de sleutel in handen, niet jijzelf. Nog zo'n eigenaardige kant van authenticiteit: je wordt pas geloofwaardig als ánderen het van binnen voelen. 

Dan is echt écht eh... echt.







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.