Zo herken je de zeven kenmerken van een krachtig verhaal
07 november 2010 
3 min. leestijd

Zo herken je de zeven kenmerken van een krachtig verhaal

Wat maakt een verhaal tot een krachtig verhaal, dat blijft hangen bij de toehoorders of lezers?

Ik heb voor jou de zeven belangrijkste kenmerken op een rij gezet.

1. Geloofwaardig

Een sterk verhaal is realistisch, authentiek en geloofwaardig. De lezers herkennen de personen als 'echt' en ervaren het verhaal niet als opsmuk. Een verzonnen verhaal is vaak lang niet zo geloofwaardig als een echt verhaal.

De meeste verhalen circuleren bovendien al en hoeven alleen maar 'opgeraapt' te worden.

Verder lezen: Zo vertel je een geloofwaardige boodschap

2. Herkenbaar

Een sterk verhaal is herkenbaar. Het helpt lezers om beter voor de dag te komen en voegt waarde toe aan zijn doen en laten. Een essentieel onderdeel van herkenbare verhalen is het tonen van kwetsbaarheid.

Verder lezen: het allermoeilijkste onderdeel van storytelling

3. Activerend

Een sterk verhaal nodigt lezers uit om mee te doen en aan te haken. Timmer een verhaal daarom niet volledig dicht; zorg dat de lezer zelf het een en ander kan invullen.

Verder lezen: De varkenshouder, zijn zieke dochtertje en een meeslepend verhaal

4. Met emoties

Een sterk verhaal bevat emoties, want alleen door emoties komen we in beweging. Maar pas op: houd het klein. 'Minder is meer' is hier helemaal van toepassing.

Wees daarom terughoudend met bijvoeglijke naamwoorden of met sterk geladen zinsneden als hij barstte in tranen uit.

5. Duidelijke drijfveer

Een sterk verhaal heeft een hoofdpersoon met een duidelijke drijfveer, die een ontwikkeling doormaakt of een innerlijke strijd voert. Daarmee kan de lezer zich vereenzelvigen.

Personages worden pas de moeite waard als zij heen en weer geslingerd worden tussen tegenstrijdige belangen of wensen.

6. Obstakels

Een sterk verhaal gaat over tegenslagen, die de held kan overwinnen. De tegenslagen houden voor de lezer de spanning vast. Het verhaal bevat een scherp kantje, ingetogen dramatiek of behelst een kleine revolutie.

Verder lezen: Zeven cruciale momenten om verhalen in te zetten bij veranderingen.

7. Universeel

Een sterk verhaal heeft een universele zeggingskracht. Het ontsluiert iets waar veel mensen zich in herkennen of mee te maken hebben. De gekozen details zijn daarom concreet en specifiek, het algemene thema breed en toegankelijk.

Verder lezen: Hoe je een aansprekend verhaal vindt

Kijk maar eens naar dit reclamefilmpje van Campina, met de titel Die komt er wel. Een bedacht scenario natuurlijk, maar alle kenmerken van een verhaal zitten er wel in. En dat in een filmpje van één minuut.

 


Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.