Wat kost het zelf uitgeven van een boek?
04 september 2024 
2 min. leestijd

Wat kost het zelf uitgeven van een boek?

Wat kost het nu eigenlijk om zelf een boek te schrijven en uit te geven? Kort gezegd: reken op tienduizend euro. Dat is trouwens niet het hele verhaal, zoals ik je zal vertellen.

Maar eerst even over de investeringen. Toen ik dat bedrag voor het eerst hoorde van een collega-auteur, was ik even uit het veld geslagen. Zó veel? 

Hij somde even snel de belangrijkste kosten op: een schrijfcoach, een professionele vormgever, een eindredacteur, het drukwerk, en natuurlijk de marketingkosten.

Daarnaast zijn er nog uitgaven voor de aansluiting bij het Centraal Boekhuis en de opslag van de voorraad boeken. En als je een boekpresentatie voor een groot gezelschap wilt organiseren, komen die uitgaven er nog feestelijk bovenop.

De investeringen om zelf een boek te publiceren lopen snel op.

Bij ons boek Expeditie Eigen Stem hebben Anja Neubauer en ik op sommige punten kunnen besparen. Ik heb geen schrijfcoach ingehuurd. Enkele professionele vriendinnen deden de eindredactie en checkten op rare foutjes.

Toch was er een grote kostenpost die we niet konden vermijden: ons boek wordt in full color gedrukt. En dat is extra prijzig. 

We wilden echter geen concessies doen aan het drukwerk. Anja's aquarellen van haar prachtige vogels verdienen het om gedrukt te worden in alle kleuren van de regenboog.

Een roodborst moet immers rood zijn. 

Al deze kosten zijn exclusief de uren die Anja en ik zelf in dit project hebben gestoken. Die zijn natuurlijk onbetaalbaar 😊

Benieuwd hoe wij daar tegenaan kijken?

Voor ons was dit allereerst een bijzonder creatief project, waar we enorm veel van hebben geleerd over het ontwikkelen van een krachtig concept, uitgeven en het creatieve proces. We hadden een opleiding kunnen volgen, maar dit project was onze opleiding. En we hebben er onze vriendschap aan te danken.

Tot zover de investeringen. Want iedereen die een boek schrijft in Nederland, weet dat je van het boek zelf waarschijnlijk niet kunt leven. Ook al is het een boek met plakkracht, als auteur houd je er meestal weinig aan over. Bestsellers zijn maar voor een kleine groep mensen weggelegd, waarbij bekende Nederlanders een ongelooflijk grote streep vóór hebben.

Toch zet een boek van alles in beweging. 

Je wordt bijvoorbeeld sneller gevraagd als spreker of als gast in een podcast. Mensen zien je als expert. Je komt weer met allerlei interessante mensen in contact. 

Je hebt een bijzondere kans om je gedachtegoed vast te leggen en uit te dragen. Zeker als je al langer bezig bent in een vak en daar je eigen stempel op hebt gezet, is het enorm waardevol om je gedachtegoed uit te schrijven.


Een boek is bovendien niet alleen een kostenpost. Want er zijn allerlei slimme manieren om als auteur juist nieuwe inkomstenbronnen aan te  boren. Denk aan lezingen, licenties, allerlei upgrades bij je boek of aan het ontwikkelen van een bijbehorende training.

Een boek is pas het begin van je avontuur.

Wil je meer weten over hoe je gedachtegoed vastlegt en daarmee inkomsten krijgt?

Dat bespreek ik uitgebreid in mijn online module Boek met Plakkracht. Deze module krijg je automatisch als jij en ik gaan samenwerken om jouw boek te realiseren.

Dus, droom jij al lang van een eigen boek? 

Als storycoach geef ik je de tools, structuur en ondersteuning om je boek van idee naar publicatie te brengen, ook bij allerlei andere beren op de weg.

Neem contact met mij op voor een kennismakingsgesprek om te verkennen wat er mogelijk is voor jou. En dan spreken we elkaar snel!







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.