Je gaat als ambassadeur van je organisatie je verhaal vertellen. Maar welk verhaal vertel je eigenlijk?
Een groot risico bij ambassadeursverhalen is dat zij alleen vertellen hoe geweldig leuk en interessant hun werk is.
Maar groot-succes-verhalen werken niet. Het is simpelweg niet geloofwaardig.
Bovendien scheppen succesverhalen een afstand tot je publiek. En het laatste is wat we willen is afstand creëren. Want het draait juist om verbondenheid en herkenbaarheid.
Een goed verhaal ziet er zo uit:
1. Vertel waar je vandaan komt
Om mee te leven met de verteller, heeft het publiek achtergrondinformatie nodig. Dat geeft vertrouwen en geloofwaardigheid. Vertel daarom allereerst over je eigen achtergrond (waar kom je vandaan) en waar je naar streeft. Je hogere doel is bijvoorbeeld om de dingen simpel te maken zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken.
2. Toon je kwetsbaarheid
Marketingdeskundige en spreker Jos Burgers vertelt in zijn boek De Wet van Snuf dat hij er een bloedhekel aan heeft als hij bij een presentatie geïntroduceerd wordt als de 'bestsellersauteur, die zo geweldig boeiend kan spreken en zo humoristisch is'. Dan staat hij al op achterstand, schrijft hij.
Het eerste wat hij doet is zijn prestaties geweldig relativeren. Dat hij wel veel boekjes verkoopt, maar dat die boekjes weinig echt gelezen worden bijvoorbeeld.
Dat maakt hem menselijk.
Voordat je het weet vinden mensen je betuttelend of betweterig, weet Burgers. "Voordat mensen überhaupt openstaan voor je boodschap moeten ze eerst jou als spreker accepteren. Pikken ze jou niet, dan pikken ze je verhaal zeker niet."
Uit onderzoek blijkt keer op keer dat de meest waardevolle verhalen handelen over een periode dat de vertellers worstelden en faalden.
Wanneer je over je eigen fouten of gebreken vertelt, leeft je publiek gemakkelijk met je mee. We voelen ons meer verbonden met mensen die iets proberen dan met mensen die het ene na het andere succes behalen. De uitdaging is interessanter dan het resultaat.
Onze natuurlijke sympathie ligt bovendien bij underdogs.
We houden van mensen die het succes niet op een presenteerblaadjes aangereikt krijgen. Als je je als ambassadeur wil verbinden met je publiek, dan vertel je dus over zwakke punten, onzekerheden of twijfels. En je laat zien wat je daarmee gedaan hebt. Wees daarin oprecht. De kracht van je verhaal valt of staat ermee.
- Welke vooroordelen had je over de werkgever en hoe pakte dat uit?
- Welke obstakels moest je overwinnen om iets te bereiken? Denk aan een verkeerde opleiding, een handicap of een ingrijpende jeugdervaring.
- Als je iets wilde veranderen, hoe kreeg je dat dan voor elkaar? Wat is het verschil tussen de oude werkwijze en nu?
3. Het verhaal biedt een inzicht
Een verhaal bevat een boodschap, een helder punt voor je luisteraars. Het moet een doel hebben of een inzicht bieden, anders is het papier- of luchtvulling. Vertel over een ervaring die betekenisvol voor je was. Een doorbraakmoment of keerpunt dat veel voor jou betekend heeft. Je publiek snakt ernaar.
4. Details wekken het verhaal tot leven
Vermijd abstracte begrippen als functionaliteit, efficiëncy of implementatie. Schilder liever concrete voorbeelden.
Gebruik dus details om het verhaal in te kleuren.
Maar kies wel de details die echt terzake doen. Geef het publiek voldoende details om de context te snappen zodat ze het ervaren zoals jij het gezien hebt. Niet te veel en niet te weinig, het gaat om de juiste balans. Houd het zo simpel mogelijk. Des te groter is de kans dat je boodschap beklijft.
5. Hartversnellers brengen ons in beweging
Gevoelens in een verhaal pikken we heel gemakkelijk op, omdat onze hersenen ingesteld zijn op emoties. Voordat we iets willen, moeten we het eerst voelen.
Laat daarom het hart van je lezer sneller kloppen.
Roep verontwaardiging op, maak je lezer aan het lachen, bied een nieuw perspectief. Of verras je publiek met iets onverwachts. Dat haalt ons uit onze dagelijkse routine en blijft haken in ons geheugen. Ook het achterliggende idee onthouden we daardoor beter.
Bill Gates liet tijdens een TED-talk eens malariamuggen los in de zaal.
Het publiek schrok, maar begreep ineens de boodschap: het is niet eerlijk dat voornamelijk de allerarmsten getroffen worden door malaria. De verrassende actie maakte Gates' verhaal onvergetelijk.
Dus als je de kans hebt om iets onverwachts te doen, maak daar dan gebruik van.
Serie: Ambassadeurs in je organisatie (3)
Dit is het laatste deel van een driedelige serie over ambassadeurs en hun rol voor organisaties. Waarom zijn ambassadeurs zo belangrijk, welke rol spelen ze en hoe vertellen ze verhalen?
Lees ook de eerdere delen:
Deel 1: Waarom zijn ambassadeurs zo belangrijk voor je organisatie?
Deel 2: Hoe stimuleer je ambassadeurs om hun verhaal te vertellen?
Bronnen & verder lezen
- Rijn Vogelaar, De Enthousiasme Trilogie, Flame, Flow, Flood. Adformatie Groep, 2014
- Karen Dietz & Lori L. Silverman, Storytelling voor Dummies. BBNC Uitgevers, 2015
- Jos Burgers, De Wet van Snuf, wat je geeft krijg je terug. Van Duuren Management, 2014