Trek je vastgelopen idee weer los
22 november 2012 
3 min. leestijd

Trek je vastgelopen idee weer los

Je hebt een creatief idee of je hebt goed plan voor een vernieuwing in je organisatie. Maar bij de uitvoering ben je ergens vastgelopen. Wat nu? 

Een mooi idee levert je doorgaans veel energie om direct van start te gaan. Maar na een vlot begin kom je vaak niet verder of krijg je andere mensen niet mee.

Je overziet het geheel niet meer, je dreigt te verdwalen in zijpaadjes en je verliest je oorspronkelijke enthousiasme. Het werk valt ineens helemaal stil.

Dan begint het staren naar het computerscherm met alle bijbehorende frustraties. Op die manier komt er weinig terecht van een mooi idee. Uitstellen geeft een onbevredigd gevoel en leidt vaak alleen maar tot nog meer uitstel.

Het helpt als je enkele manieren achter de hand hebt om een vastgelopen ‘project’ of idee opnieuw los te trekken.

Zo trek je je idee weer los.

1. Verhelder je basisidee

Stel jezelf de vraag waar het je bij je idee werkelijk om gaat. Wat daarbij helpt is de vereenvoudiging van je idee. Dat laat zien waar de essentie zit.

Verwijder allerlei randverschijnselen en concentreer je op de kern. Wat kan er weg zonder dat de functie of het resultaat verandert?

Als je moeite hebt om iets weg te gooien, zet het dan apart. Bewaar bijvoorbeeld een stuk geschrapte tekst in een apart document om er later eventueel nog iets mee te doen. Vaak blijkt achteraf dat je het stuk best kon missen en nooit meer gebruikt…

2. Houd een ideeënsessie

Nodig enkele mensen uit aan je keukentafel met een uiteenlopend karakter en verschillende achtergronden. Om de beurt legt iemand zijn vraagstuk of idee voor aan het gezelschap om tips of opmerkingen te geven.

Grote kans dat de ander met nieuwe ogen iets ziet waardoor jij weer verder gaat.

3. Maak een mindmap

Problemen moet je niet op hetzelfde niveau oplossen als de manier waarop ze ontstaan zijn, zei Albert Einstein ooit.

Maak er een mindmap van of visualiseer het met een tekening of collage. Hierdoor bekijk je je vraagstuk op een andere manier, waardoor je nieuwe ingevingen krijgt.

4. Vertel je idee aan Miss Piggy

Leg je idee voor aan een denkbeeldige figuur. Miss Piggy, James Bond of Barbapapa bijvoorbeeld. Ook al is het een denkbeeldige situatie, je verplaatst je in je gedachten toch in het hoofd van deze karakters. Je ziet vanzelf hoe Barbapapa de situatie zou oplossen. Dat helpt je weer op weg.

5. Gooi het over een andere boeg

Een straatkunstenaar kreeg geen toestemming om graffiti te spuiten op een plaats die hij voor zijn nieuwe kunstwerk voor ogen had. Hij besloot daarom het tegenovergestelde te doen: met behulp van een mal spoot hij op een muur de smoezelige laag weg. Zo werd zijn afbeelding zichtbaar, maar nu in ‘negatief’…

Door het over een andere boeg te gooien, doorbreek je een patroon. Dat helpt om je idee weer in beweging te krijgen.

  • Krijg je iemand niet aan de telefoon, stuur hem dan een indrukwekkende brief.
  • Zie je alleen maar grote verschillen met de partner met wie je samenwerkt? Maak eens een lijst met al jullie overeenkomsten.

6. Doe het stapsgewijs

Hoe eet een muis een olifant? Inderdaad: hapje voor hapje. Breek je project of vraagstuk in kleinere stukjes die behapbaar zijn en begin met de eerste taak. Zolang je beweegt, maak je voortgang.

7. Laat het los

Wacht niet op nieuwe inspiratie maar begin gewoon. Zet een eerste stap. Het hoeft niet perfect te zijn.

Als je het lastig vindt om daadwerkelijk aan de slag te gaan zeg tegen jezelf dat je ‘eerst alleen even een schetsje gaat maken’ of ‘een paar steekwoorden op papier zet’.

Je houdt hiermee natuurlijk je brein voor de gek, maar het werkt wel. Want zodra je met een taak aan de slag gaat, beginnen je hersenen sneller te werken. Zo kom je vanzelf op gang. Hoe minder druk je erop zet, hoe gemakkelijker dat gaat.

Dankzij deze aanpak zet je een volgende stap voor jouw creatieve idee of innovatieve voorstel.

Wie eenmaal op gang is, zet ook gemakkelijker een extra stap. 

En dat is precies de bedoeling, want zo krijg jij weer energie om je doelen te behalen. En dat is nog maar het begin. Want het valt niet mee om een groot idee helemaal op eigen kracht tot uitvoering te brengen.

Zoek daarom ondersteuning bij mensen die je aanmoedigen. Succes!





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.