Plakkracht | 5-stappenplan om je invloed uit te breiden
19 februari 2024 
2 min. leestijd

Plakkracht | 5-stappenplan om je invloed uit te breiden

Hoe kun jij je invloed uitbreiden met doelgerichte verhalen? Lees hier mijn 5-stappenplan die voor iedereen toepasbaar is, zelfs als je niet schrijft als je allergrootste schrijfheld.

In een ideale wereld spreken goede ideeën voor zichzelf. Hun kwaliteit is namelijk meteen zonneklaar. Mensen weten ook meteen dat ze bij jou moeten zijn, vanwege jouw schat aan ervaring en de kwaliteit die je altijd aflevert.

Maar we leven niet in die ideale wereld. Misschien voel jij je niet gezien met je boodschap. Of je voelt je onvoldoende op waarde geschat.

In de alledaagse wereld is de kracht van een idee, missie of werk afhankelijk van het verhaal waarin je je boodschap verpakt. Pas als je jouw ideeën in een verhaal zijn verwerkt en je het op die manier uitdraagt, tonen mensen ineens interesse.

Hoe je invloed hebt met verhalen

Onze wereld heeft een groeiende behoefte heeft aan manieren om doelgericht verhalen te vertellen. Verhalen die de kracht van jouw idee wél laten binnenkomen bij anderen.

Dat zijn verhalen met plakkracht: ze beklijven in het geheugen zodat mensen de ideeën verder verspreiden.

Verhalen zijn de hefboom voor ideeën. 

Hoe sterker het verhaal, hoe krachtiger de hefboom. Of je nu een ondernemer, schrijver of een andere ambitieuze professional bent, bewust of onbewust gebruik je deze vaardigheden al. Het draait er allemaal om hoe je jouw ideeën van plakkracht voorziet.

Misschien twijfel je of je wel goede verhalen hebt om te delen. Of misschien weet je niet welk idee je als eerste moet vertellen. Het kan ook zijn dat je denkt dat je ideeën te alledaags zijn. Of niet origineel genoeg.

Daarom vijf stappen om je invloed te vergroten met verhalen: 

1. Bepaal wat resoneert bij je publiek

Wie zijn de mensen die je wil bereiken met je verhaal? Begrijp wie ze zijn, wat hen drijft en welke obstakels ze tegenkomen. Brené Brown bereikte  met haar TED-talks en boeken over kwetsbaarheid een wereldwijd publiek door zich te richten op mensen die op zoek zijn naar moed en verbinding. Haar boodschap sloot ze daarop aan.

Bepaal voor jezelf wat bij jouw publiek resoneert.  Sluit met je verhaal aan op die behoefte. Dit kan een persoonlijke ervaring zijn, een inzicht uit een onderzoek, of een inspirerende visie. .

2. Creëer een emotionele connectie

Om iets te bereiken, moet je publiek eerst iets voelen. Raak je publiek met jouw persoonlijke ervaringen en gevoelens. Michelle Obama raakt haar lezers met haar openhartige memoires in Becoming.

3. Betrek mensen bij jouw verhaal

Betrek je publiek bij het verhaal door een gemeenschap te creëren waarin mensen zich gehoord en gewaardeerd voelen. Denk aan hoe J.K. Rowling haar Harry Potter-fans betrok bij het verhaal via online platforms en evenementen, waardoor een hechte gemeenschap ontstond die de verhalen actief deelde en besprak.

4. Wees zichtbaar jezelf

Laat je ware zelf zien en deel ook de uitdagingen en tegenslagen die je hebt overwonnen. Het doel is om mensen te bereiken met informatie die alleen jij te bieden hebt. Dit doe je door te inspireren, aan te moedigen, nieuwe perspectieven te bieden of op andere manieren waarde toe te voegen.

5. Vertel verhalen met een doel

Zorg ervoor dat elk verhaal een specifiek doel dient, of het nu gaat om het inspireren tot actie, het aanmoedigen van verandering of het delen van kennis.

Malala Yousafzai's verhalen over haar strijd voor onderwijs voor meisjes hebben niet alleen bewustwording gecreëerd, maar hebben ook geleid tot concrete acties en veranderingen.

Invloed uitoefenen met verhalen, dat is een kwestie van lange adem. 

Met deze stappen leg je het fundament neer waar je jaren op kan voortbouwen.

Op jouw verhalen!







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.