Innovatie | 9 manieren om met storytelling innovatie te bevorderen
27 februari 2023 
3 min. leestijd

Innovatie | 9 manieren om met storytelling innovatie te bevorderen

Storytelling is een krachtig middel om innovatie te bevorderen, omdat je hiermee baanbrekende ideeën op een boeiende en begrijpelijke manier naar voren brengt. Bovendien inspireer je mensen met storytelling om nog meer vernieuwende ideeën te ontwikkelen. 

9 manieren om storytelling in te zetten voor innovatie

Waarschijnlijk weet je wel dat storytelling een krachtig middel is om innovatie te bevorderen, omdat je hiermee baanbrekende ideeën op een boeiende en begrijpelijke manier naar voren brengt.

Maar… dat is pas het begin van het verhaal.

Want er is nog veel meer dat je als (sociaal) ondernemer, innovator of koploper doet met storytelling. Niet alleen achteraf, maar ook VOOR en TIJDENS.

1. Gebruik storytelling om te weten wat er speelt

Haal verhalen op onder je medewerkers, je klanten of andere mensen waar je het allemaal voor doet. Gebruik hun verhalen om inzichten te krijgen in hun uitdagingen en behoeften. Pas als je weet wat er speelt (ook onder de oppervlakte) kun je met innovatie aan de slag.

2. Vertel verhalen om mensen te inspireren

Je kunt niet lauwwarme informatie delen en intussen een prachtige missie tot uitvoering brengen. Je dient ook mensen te inspireren. Want mensen kopen niet alleen jouw oplossing, maar ook je waarden, je ideeën en je persoonlijke visie.

Vertel daarom jouw verhalen om mensen anders te laten kijken. Als je medewerkers hebt, moedig hen dan aan om met nieuwe ideeën te komen en te experimenteren met nieuwe manieren van werken. Ook daarvoor zijn inspirerende voorbeeldverhalen van groot belang.

3. Gebruik storytelling voor jouw visie en missie

Goede ideeën zijn niet alleen baanbrekend, maar kunnen ook behoorlijk complex zijn. Storytelling is een uitstekende manier om je missie en visie concreet te maken en plakkracht mee te geven.

Vertel daarom inspirerende verhalen om jouw ambassadeurs (medewerkers, klanten en stakeholders) te laten zien waar je naartoe wilt, waarom dat zo belangrijk is en hoe zij kunnen aanhaken

4. Introduceer baanbrekende ideeën met storytelling

Goede ideeën zijn niet alleen baanbrekend, maar kunnen ook behoorlijk complex zijn. Als innovator ben je vaak een visionair en zie jij veel verder dan de mensen voor wie het idee bedoeld is.

Maak het behapbaar door goede verhalen te vertellen. Laat daarbij mensen zien hoe jouw gloednieuwe idee hun leven kan verbeteren en hun problemen kan oplossen, bijvoorbeeld met een innovatieverhaal.

5. Stimuleer samenwerking met storytelling

Breng verschillende belanghebbenden bij elkaar door middel van verhalen. Geweldig inspirerend om samen naar een gemeenschappelijk doel toe te werken, bijvoorbeeld om een sociale innovatie tot stand te brengen. Geen verhalen achteraf dus, maar onderweg naar de nieuwe doorbraak.

6. Deel nieuwe inzichten met storytelling

Deel nieuwe inzichten die je hebt gekregen door experimenten met nieuwe ideeën. Je kunt met dat verhaal nieuwe perspectieven bieden en mensen in beweging zetten. Daarmee worden verhalen geweldige manieren om vernieuwingen aan te jagen.

7. Gebruik storytelling om obstakels te overwinnen

Innovaties gaan vaak samen met moeilijke momenten. Vertel onderweg verhalen om mensen te inspireren om deze moeilijke uitdagingen aan te gaan en obstakels te overwinnen.

Het tonen van de film The Boy Who Harnessed The Wind is daarvoor ook zeer inspirerend, zeker als je een doorbraakidee hebt.

8. Verken nieuwe ideeën met storytelling

Daag mensen uit om na te denken over creatieve manieren om hun problemen op te lossen door het vertellen van een meeslepend verhaal. Daar kan zomaar een nieuwe innovatieve vondst uit naar voren komen.

9. Gebruik storytelling om te leren van fouten

Laat zien hoe je fouten gebruikt als leermomenten en wat je daarvan geleerd hebt om je innovatieve idee te veranderen, aan te passen en te verbeteren.

Storytelling speelt een sleutelrol bij innovaties

Kortom, storytelling heeft vele belangrijke rollen bij het verspreiden van nieuwe innovatieve ideeën maar ook bij het bevorderen van het creatieve proces.

Als vernieuwer en koploper kun je niet zonder de kracht van verhalen, van het allereerste idee tot de verspreiding ervan.

Op jouw verhalen!







Nieuwsgierig naar meer?

Speciaal voor koplopers en sociaal ondernemers heb ik een nieuw mentorprogramma ontwikkeld met de naam Mission Possible. Daarbij begeleid ik je 1-op-1 bij het vormen van de hoofdboodschap en de onderliggende verhalen, zodat jij je doelen met je missie weet te bereiken.

>> Kijk hier of dit precies is wat jij zoekt: Mission Possible voor Koplopers.

Boek eerst een gesprek met mij om dit te onderzoeken. Dat vraagt een uurtje van je tijd; dat kan nooit kwaad, toch?

Op jouw bevlogen verhalen!

Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.