De meeste leiders zijn niet succesvol geworden door het delen van hun alledaagse gedoe. Deel liever je vergezichten.
Is mijn verhaal wel inspirerend genoeg?
Veel ondernemers en organisaties vragen zich dat in deze tijd af. Updates over het weg-managen van gedoe, daar inspireer je inderdaad niet mee.
Productiecijfers, targets en ander meetbaars: belangrijk, maar ze getuigen evenmin van bevlogenheid. Als je inspirerend wilt zijn, dan moet je dus iets anders doen. Maar wat?
Afkijken bij Michelle Obama bijvoorbeeld.
Michelle Obama maakte diepe indruk op mij met haar beroemde zin When they go low, we go high. Het was haar reactie op het ondermijnende pestgedrag bij de strijd tussen Hillary Clinton en Donald Trump om het presidentschap in 2016.
Geen kleinzieligheid, maar de moed om erboven te gaan staan. Wat een klasse.
Leiders zijn inspirerend als ze een visie delen.
Inspirerende mensen sjorren en duwen niet, maar passen de wet van (aan-) trekking toe. Ze leiden je niet in een doodlopende straat, maar verleiden je met vergezichten.
En ze leveren via verhalen zoveel mogelijk bewijskracht om hun geloofwaardigheid te vergroten.
Merken doen het ook.
Tesla is niet zomaar een elektrische wagen, maar redt de planeet.
Google is geen zoekmachine, maar maakt alle digitale informatie voor alle aardbewoners toegankelijk.
Tony Chocolonely doet niet in chocoladerepen met bonte wikkels, maar zet zich in voor eerlijke chocoladeproductie.
Interessante voorbeelden voor iedereen die een missie heeft.
Misschien wil jij mensen enthousiast maken over duurzame vormen van energie. Of zie jij spetterende mogelijkheden om medewerkers meer werkplezier te laten beleven. Of heb je een ander ideaal voor ogen.
Vertel dan over jouw missie vanuit de gewenste situatie.
Het hogere doel waar we allemaal een bijdrage aan moeten leveren. En deel de bijbehorende voorbeelden.
Verhaalkracht speelt daarbij een essentiële rol. Ook voor jou!