Vijf zinnenprikkelende tips om je verhaal te laten sprankelen
05 maart 2014 
4 min. leestijd

Vijf zinnenprikkelende tips om je verhaal te laten sprankelen

Als je over je idee vertelt, is het verleidelijk om je hele methode uit de doeken te doen of je plan van aanpak te presenteren. Maar krijgt je publiek het daar warm van? Vijf tips om je verhaal te laten sprankelen.

Er gaat veel mis bij het presenteren van ideeën. 

Ook als dat belangrijke ideeën zijn waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen. Zo liet een diëtiste laatst een animatiefilmpje maken voor haar website over haar specialisatie: voedingsproblemen bij kinderen. 

Technisch was er weinig op aan te merken: het zag er knap uit en de informatie klopte. Ook de creatieve tekeningetjes die ze erin verwerkt had, waren geestig gevonden.

Het filmpje leefde niet.

Alles wat zij in levende lijve wel heeft – haar aanstekelijke enthousiasme, opmerkingsgave, inlevingsvermogen – ontbrak in dit filmpje. Wat ging hier fout?  

De diëtiste legde in het filmpje keurig haar aanpak uit en gaf informatie over alle benodigde stappen om tot een goed voedingsadvies te komen. Maar ze vertelde niet waar haar gedrevenheid vandaan kwam om eetproblemen bij kinderen de wereld uit te helpen. 

Evenmin hoorde je waarom ze het zo fantastisch vindt om met kinderen te werken. En hoe ze op een open manier contact met hen legt. Daarom begreep je als kijker niet waarom je echt bij haar moet zijn met een voedingsprobleem van je kind. Dat vond ik een gemiste kans.    

Verhalen raken je lezer

Verhalen zijn namelijk ideale manieren om je lezer mee te slepen en dat echte enthousiasme voelbaar te maken. Dat helpt, want enthousiasme is besmettelijk.  Daarom vijf tips om je lezer met jouw bevlogenheid te vullen:

1. Vertel waarom

It’s not what you do, it’s why you do it,” zegt TED-talk-spreker Simon Sinek. Waarom doe je het eigenlijk? Dat is de kern van je verhaal als je je lezer wil raken. Vertel dus waarom je missie zo belangrijk is. 

Waarom geloof jij erin? Waarom maakt het de wereld beter of anders? En waarom moeten wij als lezer of als publiek meedoen? Geef ons een reden!

2. Gebruik enthousiasmerende woorden

Niet alleen jouw bevlogenheid is besmettelijk; je taalgebruik is dat ook. Wie de juiste woorden kiest, weet gemakkelijker de lezer te raken. Enkele kleefwoorden die ik zelf prachtig vind: meeslepend, smullen en koesteren. Verzamel deze woorden in een notitieboekje en gebruik ze als ze je van pas komen.

3. Prikkel de zinnen

Als je over citroen, pepermunt of kaneel leest, raken de hersendelen geprikkeld die dicht bij het centrum voor geurzintuigen liggen. Het is niet moeilijk om denkbeeldig die geuren echt te ruiken. Iets soortgelijks gebeurt er als je over jeuk leest. Je krijgt vaak meteen al de neiging te gaan krabben. 

Dit soort zinnenprikkelende woorden geven niet alleen fysieke reacties, maar zetten ook ons brein aan het werk. Het effect daarvan is dat ook de bijbehorende informatie beter blijft hangen. 

Een verhaal of een ander soort tekst dat onze zintuigen prikkelt, is dus krachtiger en memorabeler dan een abstracte tekst. Als schrijver doe je je voordeel met deze manier van informatieverwerking. Vertel daarom wat er te zien, te horen of te voelen is. Hangt er een doordringende geur? Hoort er een liedje bij? 

Met een zintuiglijk woord koppel je de rest van je tekst vast in het geheugen. Ook abstracte concepten laten zich combineren met zinnenprikkelende woorden. Denk bijvoorbeeld aan een swingende presentatie, glasharde feedback of ijzeren discipline.

4. Verteder, verras, verontrust

Net als zinnenprikkelende woorden kleven emoties vast in ons geheugen. Lever daarom een emotioneel haakje dat je lezer hartkloppingen bezorgt. Geef ontroering of een glimlach. Of prikkel onze nieuwsgierigheid


5. Neem ons mee op jouw avontuur

Televisiekok Jamie Oliver vertelt niet alleen welke geurige kruiden en sappige groenten in zijn fameuze ovenschotels gaan, maar ook hoe het geweldig dit is als je het samen met vrienden en familie opeet. Want het is zijn hogere doel om te laten zien dat samen eten mensen met elkaar verbindt. 

Bij ieder recept neemt hij ons mee op zijn avontuur

Maak je lezer deelgenoot van jouw missie en de manier waarop je dat hoopt te bereiken. Vertel ons hoe de wereld in elkaar zit. Onthul de kern van het probleem. Zeg welke oplossingen jij ziet en wat je lezers daaraan hebben. 

Laat tot slot vooral je bevlogenheid zien. Ik beloof je alvast dat ik fan word van je idee en dat ik nog veel meer van je wil horen, lezen, voelen, ruiken en zien.

  





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.