Dit gebeurt er als je een verhaal hoort over de betekenis van je werk
23 april 2017 
2 min. leestijd

Dit gebeurt er als je een verhaal hoort over de betekenis van je werk

Suikerzakjes inpakken, het lijkt niet het meest uitdagende werk. Maar de mevrouw die ik ontmoette op de verpakkingsafdeling van het Haagse re-integratiebedrijf Haeghe Groep was er erg gelukkig mee. 

Ze werkte vroeger op een ministerie, vertelde ze. Totdat ze een tumor in haar hoofd kreeg. Die tumor is onder controle, maar haar oude werk kan ze door haar ziekte nooit meer oppakken. 

Op de verpakkingsafdeling zit ze nu samen met zo'n twintig andere mensen in een productiestraat voor dozen met suikerzakjes. De een vouwt de doosjes, de ander doet het binnenwerk erin, een derde weegt met zijn ene beschikbare hand de juiste hoeveelheid suikerzakjes af die in de verpakking passen.

Het geluk van de suikerzakjes

De bovengenoemde mevrouw zit een stukje verderop langs een lopende band, die traag maar gestaag nieuwe suikerzakjes aflevert voor de doosjes. Ze is echt gelukkig met dit werk, vertelt ze. 

Ze heeft iets om 's ochtends haar bed voor uit te komen. Ze is onder de mensen. En ze heeft aan het einde van de dag het voldane gevoel dat ze iets gepresteerd heeft. Betekenis van werk

Werk betekent meedoen

Haar verhaal maakt duidelijk dat werk veel meer is dan iets waarmee je je boterham verdient. 'Ik doe mee en ik hoor erbij’ is een heel elementair gevoel. De laatste jaren heeft zich een omslag voltrokken in het denken over deelname aan de samenleving. 

Werk is in westerse landen de koninklijke weg geworden om erbij te horen. Ook is 'wat kan je' centraal komen te staan in onze maatschappij: je eigen verdienste is enorm belangrijk geworden. 

Mensen willen daarom écht werk doen dat écht gewaardeerd wordt door de samenleving. Je leert via je werk gemakkelijk andere mensen kennen. Werk geeft bovendien vaak een gevoel van onafhankelijkheid en eigenwaarde. Dat draagt bij aan het zelfvertrouwen en een hogere kwaliteit van leven.

Meer geluk, meer productiviteit

Maar het gaat nog veel verder dan dit. Het hebben van een hoger doel via je werk heeft een enorme impact: voor jouw geluksbeleving, maar ook voor je productiviteit in je werk. 

Adam Grant van de University of Pennsylvania voerde een interessant experiment uit met callcentermedewerkers die aan fondsenwerving deden, zo staat beschreven in dit artikel Putting a name to a face

Deze medewerkers werden in drie willekeurige groepen verdeeld; elke groep kreeg een ander verhaal voorgelezen voordat ze aan de slag gingen. 

De eerste groep hoorde verhalen van eerdere medewerkers hoe deze baan hen had geholpen om hun professionele vaardigheden te ontwikkelen. De tweede groep bracht Grant in contact met alumni die baat gehad hadden bij de donaties die het callcenter had weten te werven. 

Het was een praatje van vijf minuten, waarbij de alumni kort vertelden over de impact van de donaties. 

De derde groep kreeg verhalen te horen die niets met het werk te maken hadden. Bij degenen die het verhaal over de betekenis van het werk hadden gekregen (de tweede groep) verdubbelde het opgehaalde bedrag in vergelijking met de andere groepen.

De betekenis van werk is cruciaal

Grant herhaalde dit experimenten op allerlei manieren bij diverse soorten medewerkers en kreeg elke keer dezelfde resultaten. Met het bieden van betekenis werd de impact van de medewerkers verdubbeld. 

Medewerkers die weten dat hun werk betekenis heeft en een positieve impact heeft op anderen, zijn in al deze gevallen niet alleen gelukkiger, maar ook veel productiever.

Het verhaal doet er dus toe!

Als je meer bevrediging wil halen uit je werk, of als je mensen wilt motiveren, is het dus van cruciaal belang om de betekenis van dat werk te weten of onder de aandacht te brengen. Ik wens je daarbij veel inspiratie toe!.






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.