Prototype | Ideeënjagen is zoeken, roeren en doorkoken
02 augustus 2014 
2 min. leestijd

Prototype | Ideeënjagen is zoeken, roeren en doorkoken

Een briljant idee krijg je niet als een hapklaar product op een zilveren schaaltje opgediend. Je moet vaak eerst de ingrediënten zoeken, bij elkaar voegen, roeren en door laten koken. En het belangrijkste: halverwege proeven. 

Sommige mensen kunnen het: met een reeks originele ideeën komen als je ze een uitdagende vraag stelt. Of achter de computer vanuit het niets een plan maken dat de verbeelding prikkelt. 

Ik kan dat niet. Maar een reeks ideeën verzamelen, daar de beste elementen uit halen en die verder ontwikkelen, dat kan ik wel. 

Ik heb tijd nodig om te researchen, te puzzelen en er een nacht over te slapen.

En dan weet ik ook dat er altijd wel iets uit de bus komt. Toen ik het boek The Ideahunter van Andy Boynton en Bill Fischer las, begreep ik ineens waarom dat vaak zo werkt. 

Ik blijk het typerende gedrag van een ideeënjager te vertonen. Dat betekent veel observeren, noteren, uiteenlopende bronnen raadplegen en praten. Niet alleen in het vertrouwde 'jachtgebied', maar vooral ook daarbuiten.

Maak een prototype

Het gaat om denken en doen tegelijkertijd. Een van de succesvolle technieken van de ideeënjager is daarom het maken van een prototype. 

Dat klinkt nogal gewichtig, maar het gaat er simpelweg om dat je je ruwe idee in een vorm giet. Een half-fabrikaat staat je toe vrij te denken, zonder angst voor mislukking. 

Zo'n prototype kan de vorm aannemen van een eerste schets of model, maar ook een presentatie. Je kunt een pitch houden bij Gave Dingen Doen of je gedachten delen bij Stand-up Inspiration. Het laat je voelen welke kracht het heeft om uit te groeien tot iets groters. 

Het prille idee wordt bovendien hierdoor begrijpelijk voor anderen, zodat zij het kunnen becommentariëren en versterken. Ideeën krijgen pas echt betekenis als ze worden aangevuld en uitgebreid. 

Dit prototype moet je al vroeg in het proces maken, zeggen Boynton en Fischer. Als je je idee aan een opdrachtgever moet presenteren ben je te laat. 

Met half-fabrikaten houd je namelijk je idee in beweging. "Idea flow is critical", stellen zij. "Your ideas are worth little unless they’re in motion, shifting in response to fresh data and conversation, evolving through stages of reflection and prototyping." 

Bloggen is half-fabrikaten leveren

En laat dat nou precies mijn werkwijze zijn. Bloggen is ook een manier van prototyping! 

Met een blog geef je namelijk vorm aan eerste gedachten, die je vervolgens de wereld instuurt. Een blog dat je lang geleden geschreven hebt, kun je aanvullen en herschrijven tot een beter stuk. 

Of een verzameling blogs groeit uit tot een heel boek (er zijn auteurs die al bloggend een hele roman bij elkaar schrijven en zich op die manier in de kijker spelen van een geïnteresseerde uitgever). 

Een weblog is ook een lopend archief en houdt ideeën in beweging. 

Een idee is nooit af en dat is ook niet erg. Al ontwikkelend krijgt een idee vliegkracht. Denken en doen tegelijk dus. Nu ik dat beter snap, kan ik er doelbewuster mee omgaan. En dat geldt voor jou wellicht ook. Hoe breng jij je prille ideeën tot leven?  

Boekgegevens:

The ideahunter. How to Find the best ideas and make them happen door Andy Boynton, Bill Fischer en William Bole. Jossey-Bass San Francisco, 2011 (o.a. verkrijgbaar via Amazon.com)  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.