Van losse flodder naar verpletterend goed idee
24 augustus 2017 
2 min. leestijd

Van losse flodder naar verpletterend goed idee

Hoe kom je van losse invallen tot een verpletterend goed idee? Het antwoord op die vraag bleek minder ingewikkeld te zijn dan ik vroeger dacht. 

Wat is creatief denken eigenlijk?

Vroeger had ik daar een strak omlijnd beeld over.

Ik dacht dat het te maken had met ontwerpen, dichten, tekenen of andere creatieve uitingen. Of om op mijn eigen vakgebied als schrijver te blijven: met het kiezen van originele woorden of het bedenken van mooie titels. Wat een misverstand. 

Pas veel later begreep ik dat creatief denken met zo'n beetje met àlles te maken heeft wat wij de hele dag doen. 

Creatief denken betekent oplossingen bedenken, inspelen op veranderingen en flexibel zijn. Het betekent ook nieuwe verbindingen leggen en zo tot nieuwe vondsten komen.

En dat betekent vaak dat je patronen moet doorbreken. Maar dat leek me erg lastig.

Want ideeën bedenken is razend moeilijk..., toch?

Dan heb ik het niet over 'losse flodders' die iedereen wel eens in zijn hoofd krijgt, maar over echt vernieuwende ideeën.

Briljante doorbraakideeën. Opzienbarende uitvindingen. Originele concepten, die mind blowing zijn.

Al die spectaculaire en wereldbestormende ideeën die voor de meeste stervelingen onhaalbaar zijn. Tenzij je Elon Musk heet. Maar is dat wel zo? Want we zien overal om ons heen het resultaat van allerlei creatieve vondsten. 

Technologische hoogstandjes. Slimme kruisbestuivingen. Inventieve win-win-oplossingen.

Hoe krijgen anderen dat wel voor elkaar?

Ruim tien jaar geleden besloot ik op zoek te gaan naar antwoorden op dit gebied. Allereerst startte ik een blog om mijn ontdekkingen te verzamelen, dingen uit te proberen en mijn inzichten over creativiteit te delen. 

Achteraf gezien een belangrijke stap, die mijn leven een nieuwe wending gegeven heeft. Door het blog leerde ik namelijk... te durven! En daarmee ontwikkelde ik ook mijn zelfvertrouwen. Zoveel zelfs, dat ik in 2009 genoeg moed had verzameld om voor mezelf te beginnen. 

De afgelopen jaren heb ik veel meer ontdekt en geleerd. Zoals hoe je een gericht systeem toepast om overal ideeën op te doen. Hoe je slimme manieren gebruikt om ideeën te verbeteren. Hoe je geïnspireerd blijft. En nog veel meer. Het goede nieuws: er zijn veel meer mogelijkheden dan ik dacht.

En dat geldt ook voor het bedenken van een verpletterend goed idee

Ik weet nu dat het helemaal niet moeilijk is om krachtige en originele ideeën te ontwikkelen. Als je maar weet hoe je dat aanpakt. Ideeën ontwikkelen is deels een aangeboren manier van denken. Het helpt als je van nature bereid bent om je open te stellen voor andere invloeden. 

Maar vooral is ideeën maken oefenen, zoeken, experimenteren, prototypes maken en fijnslijpen. Op ontdekkingsreis gaan. Alert zijn. Kansen zien. En ook ambachtelijk werk, waarbij doorzettingsvermogen, toewijding en ijver belangrijker zijn dan aanleg.

verpletterend goed idee

Bewandel nieuwe wegen

Jezelf uitdagen en nieuwe dingen uitproberen, dat zijn enkele noodzakelijke ingrediënten om nieuwe dingen te bedenken. Sinds ik me hierop richt, voel ik vaak de flow en het plezier van nieuwe ideeën bedenken (en ook uitvoeren!). 

Daardoor kan ik ook mijn werk doen op een manier waarop ik floreer. Werken op mijn eigen creatieve voorwaarden. Of, zoals ook wel gezegd wordt: door extreme zelfzorg

En dat is ook voor jou bereikbaar!

Want om mij heen zie ik veel vakspecialisten en solo-ondernemers worstelen, vooral als het gaat over het vinden van hun eigen koers of over manieren om blijvende inkomstenbronnen aan te boren. Ze vinden het lastig om zichtbaar te zijn, keuzes te maken en zich te onderscheiden van anderen. 

Dat is helemaal niet nodig. Ik weet zeker dat jij minstens zo’n groot reservoir aan ideeën kunt aanboren als ik. 

Want ook jij kunt uit je vaste denkpatronen breken en jezelf verrassen door onophoudelijk originele ideeën te bedenken.

  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.