Hoe je je notitieboek optimaal gebruikt (en er veel meer uithaalt dan je dacht)
07 februari 2012 
2 min. leestijd

Hoe je je notitieboek optimaal gebruikt (en er veel meer uithaalt dan je dacht)

Ben je een trouwe gebruiker van een notitieboek voor je artikelen of verhalen? Dan is het hoogste tijd om naar het volgende niveau te springen. Rol je ideeën aan elkaar tot een enorme sneeuwbal.

Wat doe jij als je te veel ideeën hebt? Als je popcornhoofd explodeert bij een overvloed aan invallen?

Als je niet weet waar je moet beginnen? Een van de beste dingen om te doen is die ideeën simpelweg noteren.

Het helpt je om je hoofd leeg te maken, je ideeën te ordenen en alle ideeën die je niet ogenblikkelijk kunt uitvoeren, te bewaren voor een andere keer. Je geeft je losse gedachten bestaansrecht.

Ben je minder ideeënrijk?

Ook dan is een notitieboek erg handig.

Je noteert er losse invallen in, waarop je later - in tijden van minder inspiratie - gemakkelijk kunt terugvallen. Voor blogs, voor artikelen, voor het bedenken van nieuwe producten, voor wat je maar wilt.

Ik gebruik zelf al jaren de klassieke notebooks van Moleskine. Een ondernemende professional kan in feite niet zonder. En daarmee zijn we er nog niet, want hiermee heb je nog maar een fractie van de mogelijkheden benut.

Je kunt deze ideeënflarden namelijk vergelijken met sneeuwballen, waar alles aan blijft plakken. Al rollend kleeft er steeds meer sneeuw aan, totdat de losse vlokken uitgegroeid zijn tot een enorme bal.

Als de bal groot genoeg is om een romp te vormen, kun je er een sneeuwpop mee bouwen. Je oorspronkelijke idee bereikt dan als het ware het volgende niveau. Daarmee maak je pas echt een sprong.

Maar hoe doe je dat dan? Hieronder heb ik mijn vijf beste tips op een rij gezet.

Zo blijf je rollen:

1. Maak van je notitieboek een feestje

Kies allereerst een boekje dat jij met plezier pakt. Maak het mooi en persoonlijk met kleuren, stickers of andere dingen die jij prettig vindt. Voeg plaatjes of notities toe die je aan het lachen maken. Een vrolijke bui activeert creatieve invallen. Daarmee wordt je boek een schatkamer van inspiratiebronnen.

2. Hou open ruimte voor nieuwe invallen

Noteer een inval op een nieuwe bladzijde en laat de rest van het vel leeg. Je geeft als het ware je brein de opdracht om er nieuwe ideeën bij te verzinnen. Gaandeweg vul je de bladzijde in met nieuwe gedachten, vondsten en observaties.

3. Maak royaal gebruik van beeld

Maak jij vooral schriftelijke notities? Voeg daar dan ook beeld aan toe: losse tekeningetjes, mindmaps, ansichtkaarten, uitgeknipte plaatjes of foto's. De combinatie van teksten en beelden leveren je nieuwe ideeën op.

4. Rol de losse flarden aaneen

Blader door je boekje en pak ook oude notitieboekjes er regelmatig bij. Zoek niet direct naar de betekenis, maar kijk ernaar vanuit diverse invalshoeken. Door je materiaal tot je te nemen, ontstaan er waarschijnlijk vanzelf al enkele ‘toevallige verbindingen’.

Nu komt het erop aan je eigen sneeuwbaleffect te creëren: schrijf alle nieuwe invallen op, ook als het op het eerste gezicht gekke of vreemde ideeën zijn.

Maak er een mindmap, tekening of een andere visualisatie van. Hoe meer je de informatie doorkneedt, hoe beter je het begrijpt, hoe makkelijker het is om verbanden te leggen. En hoe meer ideeën je krijgt.

5. Slaap er een nacht over

Je haalt nog meer uit je notitieboekje als je elke avond voordat je naar bed gaat je boek doorbladert. Je vult je hoofd met losse eindjes.

Wanneer je 's morgens wakker wordt, heb je grote kans dat die eindjes tijdens je slaap aan elkaar geknoopt zijn.

Probeer het uit!





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.