Verhalen | Een nieuw exotisch dier
13 juli 2020 
1 min. leestijd

Verhalen | Een nieuw exotisch dier

Er is een uitzonderlijk nieuw dier ontdekt in de jungle. En je dolenthousiaste buurman - fervent volger van natuurwetenschappelijke literatuur - vertelt er met verve over.

Er is een kalikroe gevonden, jubelt hij. Alleen... jij hebt geen idee wat voor beest het is. Groot, klein, met een grote staart of scherpe tanden? Je zoekt in je geheugendatabank naar mogelijke soortgenoten van kalikroes.

Razendsnel probeer je overeenkomsten te zoeken met een beest dat je al kent.

Nee, geen data gevonden.

Ze kunnen het nergens aan vasthaken in hun geheugen. Ze hebben er geen beeld bij.

Dus begin in ieder geval te vertellen waar jouw idee of theorie een oplossing voor is. Welke drijfveer zit er achter? Waar lijkt het op? Past er een plaatje bij? Relateer je idee ergens aan, zeker als je gesprekspartner er nog nooit mee te maken heeft gehad.

Geef het contouren. Dan komt het binnen. En nog mooier: vertel jouw persoonlijke verhaal over dat nieuwe ding. Dat brengt het pas echt tot leven.

En nu het slechte nieuws.

De kalikroe bestaat jammer genoeg niet. Maar het illustreert wel mooi wat er gebeurt als je over iets compleet nieuws begint te praten.

Een nieuwe theorie. Een innovatie. Een abstract plan. Een ding dat nog niemand gezien heeft.

Mensen die naar jou luisteren hebben geen idee.

Ze kunnen het nergens aan vasthaken in hun geheugen. Ze hebben er geen beeld bij.

Dus begin in ieder geval te vertellen waar jouw idee of theorie een oplossing voor is. Welke drijfveer zit er achter? Waar lijkt het op? Is er een plaatje bij?

Relateer je idee ergens aan, zeker als je gesprekspartner er nooit mee te maken heeft gehad. Geef bruikbare details.

Schets dus de contouren. Geef er zo mogelijk een gezicht aan. Dan komt het binnen. En nog mooier: vertel jouw persoonlijke verhaal over dat idee. Dat brengt het pas echt tot leven.






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol idee├źn hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.