De kracht van verhalen: het gaat niet om jouw glansrol als 'mens met een missie'
24 februari 2021 
2 min. leestijd

De kracht van verhalen: het gaat niet om jouw glansrol als 'mens met een missie'

Heb je onlangs de documentaireserie Klassen gezien over gelijke kansen in het onderwijs? Dan heb je vast ook kennisgemaakt met Marjolein Moorman, de bevlogen Amsterdamse wethouder die gelijke kansen uitgeroepen heeft tot haar persoonlijke missie. Daarbij zet zij de kracht van verhalen in.

Haar bevlogenheid viel ook in het oog bij een journalist van Volkskrant Magazine, die onlangs een uitgebreid vraaggesprek met haar voerde over haar strijd en haar drijfveren.

De magische kracht van verhalen

Marjolein groeide op in Wassenaar, maar het interview ging al snel een hele andere kant op dan je op basis van die locatiegegevens zou verwachten. Ze verloor namelijk haar beide ouders, waardoor ze al op haar 25e wees werd.

En er lag nog een onaangename verrassing op hen te wachten. Met de dood van hun moeder erfden Moorman en haar broers een schuld van 60 duizend euro. Ze moesten het op jonge leeftijd helemaal zelf rooien om er weer bovenop te komen.

Nu verweeft ze haar persoonlijke ervaringen met schulden in haar werk.

Ze begon ermee toen ze in gesprek ging met een groep vrouwen die diep in het financiële ravijn zaten.

“Toen ik zag dat ze zich gesterkt voelden door mijn verhaal, besloot ik dat ik het ook publiekelijk moest durven zeggen", vertelt Marjolein over die ervaring. "Wie je bent draag je immers ook mee in je vak. Dat geldt voor alle beroepen, maar voor een politicus des te meer, omdat het dan juist erg over je overtuigingen en beweegredenen gaat."

De kracht van verhalen is overal zichtbaar.

Tegenwoordig zien en horen we overal verhalen: we leven in een narratieve samenleving. Merken delen verhalen om meer spullen onder de aandacht te brengen. Organisaties vertellen verhalen om mensen te verleiden om hun gedrag in een bepaalde richting te sturen.

Leiders vertellen het verhaal van hun organisatie om invloed uit te oefenen en hun glansrol volop in de schijnwerpers te zetten.

Maar verhalen zijn zoveel meer dan verleiding en beïnvloeding. We verbinden ons met anderen door verhalen. We delen onze leerervaringen en geven de gebeurtenissen betekenis door verhalen.

Daarom hebben verhalen magische krachten.

Als jij een boodschap voor het voetlicht wilt brengen, kun je niet om verhalen heen.

Verhalen zorgen er namelijk voor dat mensen zich met jou kunnen identificeren, omdat ze jouw gedrag en gedachten herkennen. Ze denken: ja precies, zo zit het. Door je verhalen voelen mensen zich bevestigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door met jou in zee te gaan. Dit is de persoon die precies weet wat ik nu doormaak.

Daarom is het voor iedereen met een missie belangrijk om te weten hoe je je verhaal vertelt. Je persoonlijke verhaal, maar ook de verhalen van mensen die jij hiermee helpt. Met jouw eigen stijl en visie. Inclusief de kwetsbare momenten.

Als jij je realiseert dat jij en je gedrag een voorbeeld voor anderen zijn, inspireer je mensen om tot veranderingen te komen. Niet door jouw glansrol, maar door je via je verhaal te verbinden met de anderen.

Dan scrollen ze niet door, maar raken ze aangehaakt.

Hoog tijd om je eigen verhalen te vertellen. Je echte verhalen, net zoals Marjolein Moorman deed. In je teksten en op andere manieren. De impact daarvan kun je nauwelijks onderschatten.





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.