Moed moet je doen | Boekbespreking
10 september 2018 
2 min. leestijd

Moed moet je doen | Boekbespreking

Wat is het moedigste dat jij ooit hebt gedaan?

Moed, daar stuurt ons brein meestal niet op aan.

Het is gemakkelijker om met de kudde mee te lopen, de dagelijkse routines te volgen en weg te duiken als het moeilijk wordt. Het is vaak verleidelijk om de verantwoordelijkheid bij een ander of bij omstandigheden te leggen in plaats van zelf in actie te komen.

Waarom dan toch die moed?

Marinka Lipsius schreef hierover het boek Factor Doen! en heeft een overtuigend antwoord paraat.

De winst van moed is het feit dat je ervoor kiest om niet een toeschouwer van je leven te zijn, maar een deelnemer. Moed levert geluk en ontwikkeling op. Je gaat zorgvuldig om met je waarden en je komt toe aan wat betekenis voor je heeft. Dat werkt aanstekelijk voor anderen.

De keerzijde van het tonen van moed is dat je misschien vertrouwde zaken moet opgeven en dat je te maken krijgt met onzekerheid en angst.

Maar als je geen moed toont, heeft dat eveneens aanzienlijke nadelen: je zou later wel eens spijt kunnen krijgen. Als je de verantwoordelijkheid bij een ander legt, manoeuvreer je jezelf bovendien ongemerkt in de rol van slachtoffer.

Hoe ontwikkel je meer moed?

Enkele tips uit haar boek op een rij:

1. Zet kleine stappen

Moedig gedrag doet ons denken aan heldhaftigheden, maar het is meestal helemaal geen groot heroïsch verhaal. Moed ontwikkel je gewoon in je dagelijkse leven. Het zijn vaak gewone dingen die soms veel kunnen uitmaken voor jezelf of een ander. Moed op cruciale momenten is vaak een gevolg van die in kleine stappen ontwikkelde moed, schrijft Marinka Lipsius.

Om moed te leren tonen moet je daarom oefenen in gewone, dagelijkse situaties met het trainen van je lefspieren. Op die manier lukt het je om ook op belangrijke kruispunten stevig te blijven staan en vast te houden aan je persoonlijke waarden.

2. Gebruik beelden

De kracht van beelden heeft een sterke uitwerking op je lichaam en je gemoed. Als je wel eens badend in het zweet wakker geworden bent na een nachtmerrie, weet je uit eigen ervaring hoe je lichaam reageert op beelden die het krijgt voorgeschoteld.

Of die beelden nou echt zijn of niet, dat doet er in feite niet toe. Als je jezelf voedt met positieve beelden, maak je ook gebruik van dit mechanisme. Je hoeft alleen maar je ogen te sluiten en de beelden voor je geest te halen. Jij bepaalt wat er wordt vertoond, want jij bent de baas van je mentale bioscoop, schrijft Lipsius.

Zorg er dus voor dat je beelden voor de geest haalt die bijdragen aan het ontwikkelen van jouw manier van leven. Vul je mentale ruimte met de mooie dingen die door jouw toedoen tot stand zijn gekomen.

3. Weet waar je zelf voor staat

Misschien is dit wel het belangrijkste aspect: weet war je zelf voor staat. Je bent zelfbewust en doet dingen, omdat jij daar zelf voor kiest. Je bent geen speelbal van je omgeving.

Meer zelfvertrouwen leidt tot een grotere kans dat je moed durft te tonen. Je komt ongetwijfeld situaties tegen in je leven waarbij je uitgedaagd wordt om iets van jezelf te laten zien dat tot nu toe op de achtergrond bleef. Een mening geven, een besluit nemen, iemand aanspreken, een verzoek doen of juist nee zeggen. De opdracht luidt eenvoudigweg: doe wat je moet doen.

Maak een moedige keuze en laat je zien als degene die je wilt zijn. 

Jouw leven is niets anders als een onbekend avontuur waarin je op een dag wakker kunt worden en voelt dat je iets te doen staat. Dan heb je de keus: blijf je veilig aan de zijlijn staan of ga je het avontuur aan? Spannend en onzeker.

Maar het levert altijd wat op. De dingen waar je zelf voor staat, dat is jouw kompas. Het boek Factor DOEN! is daarbij een heldere gebruiksaanwijzing.

     Factor Doen!

Boekgegevens

Factor DOEN! Van willen naar doen in situaties die moed vragen door Marinka Lipsius. Uitgave Boom, 2018. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.









Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.