Teksten worden zoveel spannender als je er een 'bommetje' in plaatst. Maar hoe doe je dat?
Alfred Hitchcock definieerde een goed verhaal als ‘het leven waar alle saaie stukken uitgeknipt zijn’.
Het omgekeerde geldt ook: het leven is een goed verhaal, waar vaak de saaie stukken nog in zitten.
Maar je kunt er wel spannend over schrijven.
En dat doen we ook.
Verhalend schrijven gaat bijna vanzelf.
Als je erop let, zijn in vrijwel elke tekst verhaalelementen terug te vinden.
Of het nou je homepage is, een blogartikel of een voorstel aan je klant, er komen al snel storytellingvaardigheden bij kijken om er iets smakelijks van te bakken.
Niet alles wat je schrijft hoeft trouwens een verhaal te zijn met huppeltaal, onverwachte wendingen en spannende plots.
Maar één van de verhaalelementen kun je altijd wel ergens kwijt in je tekst.
Verlangen bijvoorbeeld.
Een verhaal begint bijna altijd met iemand die iets wil.
Daarmee komt namelijk het verhaal op gang. Dat kun je heel goed toepassen in jouw mails, want je wilt tenslotte iets voor elkaar boksen. Al is het maar een afspraak maken met iemand die daar misschien geen trek in heeft.
Verhaalelementen maken je schrijfwerk een stuk uitdagender om te lezen.
Een verhaal neemt je lezer pas op sleeptouw op het moment dat de held een gewaagde sprong moet maken. Als er niets op het spel staat, boeit het verhaal niet.
Vergeet daarom niet de explosieve kracht van het conflict.
Er moet iets opgelost worden, ook al ben je van huis uit nog zo’n harmonieus type.
Bijna iedere boeiende tekst bevat daarom wel een obstakel of verwijst naar gedoe.
Zonder zo’n conflict hoef je niet eens aan je schrijfwerk te beginnen. Want met louter voortkabbelend schrijfwerk krijg je nooit een verhaal met plakkracht.
Dus plaats gerust hier en daar een bommetje in je tekst.
Figuurlijk dan. We willen natuurlijk straks wel een vredige kerst. Met verhalen, die onze hersencellen laten opflakkeren.