9 Hollywood-ingrediënten voor een fascinerend verhaal
06 januari 2024 
2 min. leestijd

9 Hollywood-ingrediënten voor een fascinerend verhaal

Verhalen vertellen is een krachtig middel. Op LinkedIn, in je blog, in je presentatie. Maar hoe maak je er een verhaal van dat mensen eindeloos fascineert? 

Verhalen zijn er om te informeren, te inspireren en te activeren. Maar dan dien je ze wel fascinerend te maken, zodat je luisteraar volledig aangehaakt blijft.

Hier zijn 9 ingrediënten, die in bijna elke Hollywoodfilm verwerkt worden: 

1. Gebruik een verhalende opbouw 

Gebruik een heldere verhaalstructuur, zoals de STER-formule (Situatie, Tegenslag, Emotie, Resultaat) of De Reis van de Held. Met een verhalende opbouw geven we al 10.000-en jaren onze (leer)ervaringen door. En dat is niet voor niets. 

2. Roep een fascinerende held in het leven 

Creëer een gelaagde hoofdrolspeler, want dat roept fascinatie op. Een interessante held heeft paradoxale kanten: hij of zij is zwak én sterk, goed én fout, twijfelend én standvastig. 

Goede helden beginnen vaak als underdog, hebben vaak een blinde vlek of streven de verkeerde doelen na (succes, macht, wraak). Ze verzeilen in een conflict of lopen tegen obstakels aan. Uiteindelijk overwinnen ze hun grootste angsten, waardoor ze meer zichzelf en completer worden. 

3. Wees zelf de helper 

Jij bent niet de held in jouw verhaal, want die hoofdrol is weggelegd voor jouw klant, jouw student of een andere persoon voor wie jij het allemaal doet. 

Op het moment dat je held met de handen in het haar zit, bied jij een plan of geeft een zetje in de goede richting. Zo voorkom je dat je held afstevent op mislukking, en zorg je voor het behalen van de resultaten.

4. Creëer een eigen wereld 

In een Hollywoodfilm belandt de held vaak in een onbekende wereld met eigen taal, rituelen en wetten. Schep als verteller je ook  je eigen wereld met rituelen, taal en wetten om je verhaal extra diepte te geven. Juist deze diepte maakt een verhaal fascinerend.

5. Werk toe naar één keerpunt 

Richt je verhaal op één cruciaal moment waarin de kansen keren. Dit scharniermoment leidt tot een transformatie: de held beleeft een levensveranderende ervaring of krijgt een helder inzicht. 

Hoe je dit toepast op je eigen verhaal: beschrijf hoe je eerst over iets dacht, vertel daarna hoe je er nu over denkt. 

6. Houd de aandacht vast 

Hoe langer je verhaal, hoe meer je uit de kast haalt om de aandacht vast te houden. Vergroot het probleem uit. Werk met cliffhangers om de nieuwsgierigheid te prikkelen.

Voordat je de wending in je verhaal bereikt, vertraag je je tempo. Laat ieder woord tellen en bouw de spanning op met langere alinea’s en meer details. 

7. Maak het erger 

Je publiek gunt je held het succes, de overwinning of de ideale huwelijkspartner. Maar een verhaal neemt je publiek pas op sleeptouw op het moment dat de held uitgedaagd wordt tot een gewaagde sprong. Als er niets op het spel staat, boeit het verhaal niet. 

Confronteer je held daarom met uitdagingen en tegenslagen. Wanneer je publiek denkt dat je held volledig met zijn rug tegen de muur staat, doe er dan als schrijver of verteller tóch nog een schepje bovenop. 

8. Begin midden in de actie 

Alfred Hitchcock definieerde een goed verhaal als ‘het leven waar alle saaie stukken uitgeknipt zijn’. 

Vermijd lange aanlopen. Begin liever direct met actie of iets intrigerends om je publiek direct te boeien. De benodigde achtergrondinformatie (de back story) weef je later door het verhaal heen. 

9. Ga voor een hoger doel 

De beste personages vechten voor iets groters dan zichzelf. Laat je personages zich inzetten voor iets groots, en maak het de moeite waard door iets op het spel te zetten. Liefde, trouw, doorzettingsvermogen: de inzet mag torenhoog zijn. 


Dus, laat je verhaal een avontuur zijn waarin je lezers worden meegesleept. Roep het beste in jezelf naar boven en maak van je verhalen iets onvergetelijks!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.