Een goed verhaal grijpt je bij de lurven. Het laat je niet meer los. De plakkracht is onweerstaanbaar.
Waarschijnlijk wordt het wel eens tegen je gezegd. Dat je vaker verhalen zou moeten gebruiken in blogs, artikelen of video's.
Verhalen die ook een beroemdheid als Jane Goodall graag toepast om mensen te raken, zoals laatst te lezen was in dit interview met Trouw:
“Als ik een andersdenkende – zoals bijvoorbeeld een klimaatontkenner – tegenkom, zie ik het punt niet van diegene overladen met statistieken. Dat willen ze niet horen of ze vergeten het. Het heeft ook geen zin ze te vertellen dat ze slechte mensen zijn. Je wilt hun hart bereiken. Iemand zal alleen veranderen als dat van binnenuit gebeurt, niet als je hem pest. De weg naar eenieders hart bestaat uit verhalen."
Die aanbeveling voor meer verhalen klinkt niet voor niets.
Een boodschap, hoe belangrijk ook, onthouden mensen niet als de emotionele elementen ontbreken. De waarheid klinkt misschien hard. Maar voordat ze je stuk bomvol tips en feiten met een schuine blik hebben gescand, zijn ze jouw waardevolle inhoud alweer vergeten.
Een plakkend verhaal, dat is andere koek.
Een goed verhaal bevat ontroering, roept verwondering op of laat mensen glimlachen. Pas als het mensen van binnen raakt, komt de boodschap binnen. Dan springt er een vonk over tussen jou als schrijver en de lezer.
Zolang die vonk er niet is kun je eindeloos schrijven hoe enthousiast jij bent over je dienst, product of missie. Of over het gedrag dat mensen volgens jou dienen te veranderen. Maar mensen doen niets.
Dat is zo jammer als jij jouw boodschap of aanbod onder de aandacht wil brengen.
Misschien denk je nu: interessant, maar hoe kóm ik dan aan die verhalen? Of misschien zie je die verhalen wel, maar heb je geen idee hoe je die verhalen op een goede manier opschrijft. Eerlijk en puur. Zonder overdreven gedoe dat je overal ziet op social media. En zonder dat je er anderen in betrekt die daar helemaal niet op zitten te wachten.
Dat begrijp ik. En daar wil ik je bij helpen.
Want als je eenmaal oog hebt voor deze verhalen, hoor en zie je ze ineens wel. Al die verhalen zijn er namelijk al.
Als je weet waar je eigenlijk op moet letten, herken je ze overal om je heen. Er gaat een knop om, waardoor je er zelfs steeds meer opmerkt.
De plakkracht van die verhalen is onweerstaanbaar, want ze blijven hangen in je geheugen. Vandaar mijn programma Schrijven met Plakkracht. Dus als je hier al lang op zit te wachten, dan is dit je kans :)
In dit programma leer je hoe je verhalen echt goed opschrijft.
Zodat je lezer er lekker voor gaat zitten. Hij denkt: heerlijk, dit wordt knotsgek/ spannend/ ontroerend/ geestig... Daarbij ontdek je ook hoe jouw verhalen opvallen in de bestaande overvloed aan blogs, posts en artikelen.
Hoe je helemaal jezelf blijft met je verhalen. Maar bovenal ervaar je hoe je je eigen schrijfhobbels overwint. Want die mogelijkheden om te schrijven, die heb je al in huis. Nu nog de moed om het ook te doen.
Nieuwsgierig naar het programma Schrijven met Plakkracht?
Binnenkort gaat deze training weer van start. Voor jou als je iets wilt uitdragen dat tot nu toe niet opgepikt wordt. Of als je met veel meer plezier en effectiever wilt leren schrijven.
Stuur me een mail als je (zonder verdere verplichtingen) op de hoogte gehouden wilt worden wanneer dit programma weer van start gaat.