Een simpele vondst met wereldwijde gevolgen: hoe de juiste creatieve mindset van een meubelman tot een concern van wereldfaam leidde. En wat jij daarvan kunt opsteken!
Een meubelondernemer zag eens hoe een man een tafel wilde vervoeren met zijn auto. Toen deze man de tafel in de achterbak wilde tillen, zag hij dat dit nooit ging passen.
Daarom besloot de man de poten even los te maken. Alle losse onderdelen pasten vervolgens met gemak in de auto. Hup, achterklep dicht, rijden maar. Na aankomst bevestigde de vriend de poten weer aan het tafelblad.
Hoe simpel was deze oplossing!
Dit voorval bracht deze ondernemer op een idee. Zijn klanten worstelden vaak met vervoersproblemen als ze een kast of een tafel gekocht hadden. Daarom besloot hij voortaan zoveel mogelijk meubels in losse stukken aan te bieden, die de klant zelf gemakkelijk in elkaar kon zetten.
Al snel stonden in zijn winkel geen complete meubelstukken meer, maar compacte pakketten met alle benodigde onderdelen. Inclusief schroefjes en moertjes.
De ondernemer had het slim bekeken, want hij sloeg verschillende vliegen in een klap.
Niet alleen konden zijn klanten de meubels veel makkelijker transporteren, maar hij kon zelf ook een enorme schaalsprong maken. Hij kon namelijk grotere voorraden opslaan, meer meubels tegelijkertijd aanbieden en nóg goedkoper leveren dan al het geval was.
De ondernemer heette Ingvard Kampvard, de oprichter van IKEA.
De rest van het verhaal is bekend: IKEA boekte veel succes met deze revolutionaire verkoopstrategie van bouwpakketten. Wereldwijd brak hij door met dit idee. In menige huiskamer is de zelf-gemonteerde huisraad niet meer weg te denken.
Hoe kom je tot zo’n gouden vondst?
Kampvard kreeg zijn inval in ieder geval niet diep nadenkend achter zijn bureau. De vondst ontstond evenmin in een hippe brainstorm room met een stel creatievelingen. En hij paste evenmin uitgekiende denktools toe om tot innovatieve ideeën te komen.
Toch was de vondst van Kampvard ook niet zomaar een toevalstreffer. Hij hield zijn ogen open, omdat hij als ondernemer voortdurend op zoek was naar manieren om zijn bedrijf slimmer te organiseren.
Toen hij de gedemonteerde tafelpoten zag, kwam er in zijn hoofd een klik tot stand. Hij paste eigenlijk alleen maar een bestaand idee toe op zijn eigen bedrijf. A discovery is said to be an accident meeting a prepared mind, zei A. von Szent-Gyorgyi ooit treffend.
Innovaties volgen vaak dit patroon.
Ze zijn niet het gevolg van hard nadenken of van ingewikkelde hersengymnastiek, maar van alertheid op ideeën die er al zijn. Daar geef je vervolgens je eigen draai aan. Het vinden en ontwikkelen van doorbraak-ideeën vereist vooral een creatieve mindset en een consequente uitvoering.
Daarnaast vergt het een helder inzicht in je eigen ‘zoekopdracht’: pas als je weet wat je zoekt, springt dat goede idee je in het oog.
Zoek jij naar betere ideeën?
Niet méér ideeën, maar wel andere ideeën, zodat je met je talenten beter tot je recht komt? Voor je schrijfwerk bijvoorbeeld? Of voor een nieuwe baan, de ontwikkeling van een nieuw aanbod of een nieuwe aanpak in je werk? Of wil je nieuwe inkomstenbronnen aanboren?
Dan staat je hetzelfde te doen als Kampvard. De gouden oplossing voor jouw vraagstuk is er al, ergens in het universum.
Werk aan je creatieve mindset en kies jouw focus, zodat je dat bruikbare idee direct kan plukken en voor jezelf gaat toepassen als het voorbij komt.