Zeven stappen om je creativiteit te vergroten
04 oktober 2012 
2 min. leestijd

Zeven stappen om je creativiteit te vergroten

Wil jij je creativiteit vergroten, zodat je beter toegerust bent voor veranderingen in jouw werkomgeving? Lees hier zeven tips om tot sprankelende ideeën te komen.

Om aan het werk te blijven of je geliefde werk te behouden is actuele vakkennis uiteraard van belang. Maar steeds meer draait het om vaardigheden om vernieuwende ideeën te bedenken en tot nieuwe oplossingen te komen. Ook ondernemend gedrag is waardevol, of je nu werkt als zelfstandige of in loondienst bent. Hiermee bedoel ik het vermogen om je eigen verantwoordelijkheid te nemen, in actie te komen en naar nieuwe mogelijkheden te zoeken: noodzakelijk als je wilt overleven in onzekere tijden.

'Creativiteit, daar heb ik geen tijd voor'

Misschien denk je dat creativiteit alleen weggelegd is voor een selectieve groep mensen, zoals kunstenaars, architecten of ontwerpers. Of je denkt dat je in je drukke dagelijkse leven geen tijd hebt voor creatief denken. 

Toch kan iedereen deze vaardigheden ontwikkelen. Achter het ontwikkelen van creatieve ideeën gaat namelijk een vaste aanpak schuil, die iedereen zich eigen kan maken. Het draait eerder om 'mindset' dan kunstzinnige talenten. Dat zijn vaardigheden, die je ook in je dagelijkse leven kan toepassen. 

Ik ben ervan overtuigd dat jij ook met gemak veel ideeën kunt ontwikkelen, zodat je met jouw vakliefde en kennis beter toegerust bent op veranderingen in je werkomgeving. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het is wel degelijk mogelijk. Het is vooral een kwestie van doen.   

1. Begin klein

Leg de lat laag en probeer niet iets wereldschokkends of perfects te bedenken. Kleine ideeën zijn net zo goed als grote ideeën. Je hoeft niet de hele wereld te veranderen. Verander gewoon één dingetje. Veel spullen die nu niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijkse leven, begonnen ooit als klein ideetje. Kijk hier naar dit mooie filmpje over de LEGO-story.

2. Zet elke dag een stap in een andere wereld

Het maakt niet uit wat je precies doet, als het maar iets is dat je normaal niet doet: op vliegvelden, in de wachtkamer van een ziekenhuis of in winkelcentra. Maak hier een gewoonte van, zodat je tot planmatige nieuwsgierigheid komt.

3. Zoek afzondering

Zoek iedere dag even de stilte op en sta jezelf toe om te dagdromen. Sluit de buitenwereld buiten en gun jezelf rust. Op deze manier kun je jezelf focussen op je eigen gedachten en dromen.

4. Noteer

Schrijf alle ideeën die je hebt op of leg ze op een andere manier vast. Een idee verdwijnt snel uit je geheugen als je het niet noteert. Wat nu een minder goed idee lijkt, kun je later misschien wel gebruiken. Houd daarom altijd een notitieboekje bij de hand.

5. Combineer

Pas dingen uit de ene situatie toe in een andere situatie, op manieren die nooit eerder gedaan zijn. Hier komen veel goede ideeën uit voort. Denk bijvoorbeeld aan de mistgenerator. Ooit bedacht om feestjes en optredens van popgroepen op te luisteren, later ook gebruikt om winkels en pompstations snel in een mistwolk te zetten bij een inbraak.

6. Stel je oordeel uit

Verzin zoveel mogelijk ideeën, hoe meer hoe beter. Je weet nooit wanneer je op een geweldig idee stuit; soms duurt het een poosje voordat je echt verder komt. Ga zo lang mogelijk door en verbeter je idee stapsgewijs. Kijk daarna pas of het praktisch uitvoerbaar is.

7. Doe iedere dag iets wat je leuk vindt

Ga naar buiten, beweeg, zoek nieuwe dingen op en praat met nieuwe mensen. Zoek het avontuur op in je leven en maak plezier. Spelen en lol hebben zijn de belangrijkste inspiratiebronnen voor creativiteit. 

Natuurlijk gaat het ontwikkelen van nieuwe gewoonten niet van de ene dag op de andere. Maar je kunt klein beginnen en er telkens wat meer erbij pakken. Als je je openstelt voor nieuwe dingen in je leven ben je namelijk al een heel eind.      





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.