K-woorden zijn geen taboe meer
17 januari 2023 
2 min. leestijd

K-woorden zijn geen taboe meer

Wat zijn de dingen die je in 2023 absoluut niet meer doet in je teksten? En wat zijn de nieuwe trends? Ik zet er drie voor je op een rij.

Het kuisen van een tekst, is dat nog van deze tijd? Ik vroeg het me af toen ik de nieuwe bladmuziek zag van het nummer Noodgeval van de band Goldband, dat we instuderen met ons popkoor.

'Een andere p*k' was door de arrangeurs veranderd in 'een ander gezicht' (wat wel beter in het rijmschema past). En 'f*cking ambulance' was 'freaking ambulance' geworden.

Ik verbaasde me hierover.

K-woorden zijn bepaald geen taboe meer.

Als journalist heb ik dertig jaar lang de spreektaal van de mensen die ik sprak omgezet in nette spreektaal. En als ik het niet deed, dan deed mijn eindredacteur het wel. We waren poortwachters voor verzorgd taalgebruik.

Maar dat is compleet veranderd, want ik kom in de media, op producten en natuurlijk in dagelijkse gesprekken om de haverklap K-woorden tegen, in allerlei 'soorten en maten'. 

Kennelijk mag het nu. Ook in teksten.

Zo is er wel meer veranderd bij het schrijven van teksten.

Enkele schrijftrends voor 2023 op een rij:

Trend: jezelf laten zien, inclusief al je gedoe

Heel wat jonge onderneemsters zijn open over hun menstruatiecyclus: dat ze enkele off days hebben en er even af liggen. Ze bloggen erover of bespreken het in hun podcast. 

Ondenkbaar in ‘mijn tijd’. Ik vind het geweldig. 

Ook ander gedoe mag gewoon zichtbaar zijn in teksten, podcasts of andere kanalen. Slechte nachten, lastige klanten, slachtoffer geworden van hackers, het is er allemaal. Of een ander groot taboe: eenzaamheid in het ondernemerschap. 

Hoe intiemer, hoe subliemer, lijkt het wel. Dus schrijf erover, op jouw eigen manier.

Trend: je (eigen)wijsheid tonen 

Ik zie dat ondernemers steeds vaker op hun eigen manier uiting geven aan hun visie. Zo nodig met scherpe bewoordingen, zoals Stella Bergsma het doet. "Het begint bij de tepelban en het eindigt bij de Taliban."

Alleen informatie delen is in ieder geval niet genoeg, want er is al zoveel informatie. Het zoveelste lijstje tips gaat het verschil niet maken. 

Wel: jouw specifieke kijk op jouw vak. Hoe jij aankijkt tegen dilemma’s die daar spelen. Sowieso is er meer behoefte aan diepgang en zelfexpressie. Laat dus gerust meer horen van jezelf.

Trend: een algemeen erkende waarheid tegenspreken 

Ook super krachtig: een algemeen geldende waarheid die jij onderuit schoffelt en waar jij je eigen visie tegenover zet. Zo’n eigen afwijkende visie maakt je enorm aantrekkelijk. 

Je schetst namelijk een ander perspectief waardoor je mensen met een nieuwe blik naar de bekende wereld laat kijken. 

✅ Je laat bijvoorbeeld zien dat je helemaal niet veel volgers op sociale media hoeft te hebben om succesvol te zijn met je werk.

✅ Je draagt uit dat het krijgen van een writersblock bij het schrijven van blogs of een boek totale onzin is. Een boek kan ook in een moeiteloze flow ontstaan.

✅ Je haalt een wijdverbreid misverstand over tekstschrijvers onderuit: ze maken ook gewoon taalfouten (bijvoorbeeld als ze ze gespecialiseerd zijn in overtuigend schrijven).

Het mag allemaal eerlijker, echter en directer. 

Hoe ga jij deze trends toepassen in je schrijfwerk? Durf jij jezelf te laten zien?






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.