Als leider, veranderaar of creatieve ondernemer heb je een verhaal te vertellen om je visie uit te dragen en je ideeën in de wereld te zetten. Makkelijk gezegd, maar waarover dan?
Die verhalen zitten heus wel ergens in je hoofd. Toch zit je verlegen om de juiste voorbeelden die mensen raken, enthousiast maken en in beweging brengen. Belangrijk voor jou als koploper.
Hoe vind je een goed verhaal voor je teksten?
Een manier om toch die verhalen te vinden is je emoties als aangevers te gebruiken.
- Een beroerde ervaring met een klant
- Een grote ergernis die je laatst had
- Een film die je diep ontroerde
- Een dierbare herinnering
- Een grappige vergissing
Een voorbeeldje uit mijn eigen leven.
In Napels wandelden we eens langs een pizzeria waarvoor grote drommen mensen stonden te wachten. Er werden zelfs op straat nummertjes uitgedeeld om te bepalen wie het eerst aan de beurt was.
Nieuwsgierig geworden wilden we hier ook wel een pizzaatje doen. Pizzeria's genoeg in Napels, dus dit moest wel heel bijzonder zijn.
Er waren twee soorten pizza’s verkrijgbaar, ontdekten we in de wachtrij. Ja, de keuze was reuze.
Toch werden onze verwachtingen alleen maar hoger, dus we wachtten netjes onze beurt af.
Eenmaal binnen aten we werkelijk de allersimpelste pizza’s die we ooit gegeten hadden, namelijk een pizza met tomatensaus en mozzarella (margherita) en een pizza met tomatensaus, knoflook, oregano en olijven (marinara).
Niet per se de allerlekkerste pizza's. Maar de allersimpelste is ook al geweldig. Dit verhaal werd een grote klikhit op internet.
Waarom dat werkt?
Zo'n gebeurtenis rond de simpelste pizza ruikt meteen naar verhaal. Dit heeft meteen een onweerstaanbare aantrekkingskracht op je lezers.
Het mogen best hele alledaagse en herkenbare situaties zijn, zeker als je die verhalen op social media publiceert.
Keer op keer blijkt dat lezers kleinere verhalen op social media beter behapbaar vinden dan de grote verhalen.
De emotie in zo'n verhaal is veel belangrijker dan reikwijdte of diepgang. Want je lezers pikken de stand van je gemoed onmiddellijk op en bevinden zich meteen op de fast lane naar hun eigen ervaringen.
Een manier om bij die verhalen met emoties te komen is dit handigheidje: denk aan de naarste, gekste, fijnste… van de laatste tijd.
Let op: ga niet voor de mooiste of beste van Je Hele Leven, zoals ook wel eens gesuggereerd wordt. Die grote keuze, die kan je brein helemaal niet maken. En zeker niet à la minute.
Een andere waardevolle tip voor je verhalenschatkist is deze:
Schrijf als je de emotie zelf hoog hebt zitten.
De energie die daarvan uitgaat, dat voelen je lezers meteen via hun eigen theewater.
En het geldt zeker ook voor jezelf, waardoor je nog makkelijker schrijft. Waar het hart vol van is, vloeit de pen van over.