Innovatie | 7 dingen die je doet als je een (creatieve) koploper bent
05 april 2022 
4 min. leestijd

Innovatie | 7 dingen die je doet als je een (creatieve) koploper bent

 Hoe word je een creatieve koploper die gemakkelijk ideeën bedenkt en realiseert? Lees hier de 7 lessen van creatieve uitblinkers.

Je kent ze wel: verhalen over mensen die een eigenzinnig pad kiezen om hun idee groot te maken, met succes een bedrijf leiden of ergens in uitblinken. Ik ben gek op dit soort verhalen, omdat ze laten zien wat er mogelijk is als je verschillende talenten benut en met elkaar verbindt. 

Ik noem hen koplopers: mensen die niet alleen ideeën bedenken, maar ook realiseren en mensen bij elkaar weten te brengen. 

Wat is het geheim van deze koplopers?

De afgelopen jaren heb ik tal van deze uitblinkers ontmoet en begeleid. Ik heb hen vaak geholpen om hun eigen verhaal vorm te geven, zodat ze kunnen floreren met hun ideeën, het beste uit zichzelf halen en de wereld mooier maken. 

Daarbij viel mij telkens een ding op: zij weten heel goed op welke manier het creatieve proces werkt. Ze kennen hun eigen gebruiksaanwijzing. Ze weten daardoor precies aan welke knoppen zij moeten draaien om ideeën op te doen, door te zetten en die eindresultaten neer te zetten waar ze van dromen. 

Daarom deel ik graag een aantal van deze bevindingen:

Een koploper maakt keuzes (en blijft niet eindeloos nadenken)

Als koploper weet je wat je wilt om tot de beste creatieve resultaten te komen. Je begint met het einddoel voor ogen en je vindt onderweg uit hoe je daar komt. 

Dat einddoel is belangrijk, want daar kun je alle gedachten, acties en beslissingen aan toetsen. Kies je focus en maak zo concreet mogelijk wat je gaat doen. Een lessenserie opzetten bijvoorbeeld. Of een nieuwe school oprichten, een spel maken, et cetera.  

Een koploper gaat voor de langere termijn

Er is geen snelste manier, gebaand pad of olifantenpaadje om iets moois in de wereld te zetten. Koplopers weten dat. 

Je zult die weg zelf moeten vinden en tot een begaanbaar pad moeten maken. En dat gaat met vallen en opstaan.  Dat vraagt tijd, maar dan kun je wel echt het verschil maken.

Een koploper die ik sterk bewonder is de Amerikaanse kunstenaar Georgia O'Keeffe. Al op haar tiende verklaarde ze dat ze kunstenaar werd. En dat werd ze ook, want ze groeide uit tot een gevierd kunstenaar die 'de moeder van het Amerikaanse modernisme' wordt genoemd.

Zij wist zichzelf voortdurend te vernieuwen en realiseerde daarmee een indrukwekkend oeuvre met bloemen, rotsen, schelpen, dieren, beenderen en landschappen. Niet omdat ze snelle successen najoeg, maar omdat ze zich haar hele leven bleef pionieren en een geheel eigen stijl ontwikkelde. 

Een koploper neemt zichzelf serieus

Je beschouwt je creatieve werk als iets belangrijks. Dat vraagt om commitment. De kans dat je het daadwerkelijk doet, groeit als kool als je iets iedere keer op dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip doet. Het is nu eenmaal moeilijker om tegen jezelf te zeggen ‘ik sla een keer over’ als je er een vast tijdstip voor hebt vastgesteld.

Een koploper richt zich op het positieve

Je brein is net een zoekmachine: het vindt altijd waar het naar zoekt. Hoe meer je vraagt naar problemen en oorzaken, hoe meer je vindt. Gelukkig geldt hetzelfde als je vraagt naar de benodigde stappen in de gewenste richting. 

Je merkt dit meteen aan je eigen energie: wat je aandacht geeft groeit. Creatieve toppers richten daarom hun focus op een positieve uitkomst.

Black Mesa Landscape New Mexico/Out Back Marie's II (1930) door Georgia O'Keeffe, tentoonstelling Centre Pompidou Parijs, november 2021

Een koploper gaat te werk als een ontdekkingsreiziger

Koplopers zijn eindeloos nieuwsgierig en zetten hun zintuigen maximaal open. Georgia O'Keeffe beschikte over het vermogen om op een kinderlijke manier nieuwsgierig te blijven en sloeg daardoor telkens nieuwe paden in. Haar bloemen blies ze op tot schilderijen op groot formaat. Juist daardoor werden haar doeken een duizelingwekkende ervaring met de WAUW-factor.

Werk vanuit je eigen nieuwsgierigheid en zie het leven als een speurtocht, vol leerervaringen en groeimomenten. 

Zie je ergens tegenop of twijfel je of het je wel verder helpt? Bedenk hoe je ervan groeit of hoe je iets nieuws leert. Of vraag jezelf af wat er interessant aan is, zodat je iets ontdekt waar anderen aan voorbij gaan.

Een koploper ziet inspanningen als een spel

Als je onderweg volop ruimte geeft aan speelsheid, kom je tot de meest creatieve resultaten. Dat 'spelen' gaat het niet over pingpongen, kussengevechten houden of glijbanen installeren op kantoren. Spelen gaat over verwonderen, openstaan voor het onverwachte en plezier maken. 

Als je speelt geniet je van wat er onderweg gebeurt en ben je ook onthecht van het resultaat. Door je eigen verwondering leidend te maken bij alles wat je doet, heten je activiteiten niet langer 'werk' maar 'spel'. 

Als koploper ben je zélf het unieke verhaal

Creatieve koplopers volgen hun eigen weg, ook als dat een moeilijk pad is dat nog nooit eerder is bewandeld. Ze weten bovendien dat hun eigen verhaal hen onderscheidt van anderen. 

Georgia O'Keeffe was zich erg bewust van haar eigen verhaal en waakte erover dat ze op de juiste momenten en met de juiste mensen in de openbaarheid verscheen. Ze ging bovendien voor haar eigen visie staan en was niet bang om haar eigen weg te volgen. Dat alles maakte haar enorm intrigerend.

Life is not about finding yourself. Life is about creating yourself’, zei George Bernard Shaw. Je moet het simpelweg doen, want dat geeft energie. 

Dus kom in beweging en wacht niet totdat het perfect is. De wereld heeft jouw oplossingen, talenten en creatieve werk nodig, dus werk vanuit je persoonlijke betrokkenheid. Dat inspireert!







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.