Je kunt goed zijn in je vak, maar het draait uiteindelijk om je verhalen. Want dankzij jouw verhalen kunnen mensen zich met jou verbinden.
Laatst las ik een boek van een financiële expert. Niet dat ik zoveel interesse heb in slimme financiële strategieën. Maar deze schrijfster deelde ook allerlei details over haar persoonlijke leven. Daaruit leerde ik hoe zij financiële vrijheid vertaalde in het leven van alledag. Dat vond ik inspirerend.
Lezers lopen enorm warm voor verhalen.
Zeker als dat geen gladgepolijst verhaal is, maar iets echts en persoonlijks. Zelden kreeg ik zoveel reacties als de keer dat ik mijn verhaal deelde over mijn te vroeg overleden ouders en hoe dat de keuzes in mijn leven beïnvloed had.
Op sociale media willen mensen geen zaken doen met bedrijven, maar met mensen zoals zijzelf. Ze willen je echt leren kennen, want dan begrijpen ze ook zichzelf beter.
Ze zijn geïnteresseerd in jou, omdat jij een mens van vlees en bloed bent.
Of je hebt iets waarin ze zichzelf herkennen.
Als je je verhalen consistent doorvoert – op sociale media, maar ook in je presentaties, je blogartikelen, etc. - herkennen mensen direct waar jij voor staat.
Wanneer mensen je een poos volgen, valt de keuze gemakkelijker op jou.
Je verlaagt daarmee de drempel om met jou in contact te komen. Ze ‘kennen’ je eigenlijk al. Zelf krijg ik regelmatig nieuwe opdrachtgevers door het delen van verhalen op sociale media.
Persoonlijke verhalen zijn dus super waardevol. Je kunt goed zijn in je vak, maar het draait uiteindelijk om je verhalen. Want dankzij jouw verhalen kunnen mensen zich met jou verbinden.