Betere ideeën nodig? Zit je muze eens flink dwars
16 december 2014 
2 min. leestijd

Betere ideeën nodig? Zit je muze eens flink dwars

Móet je met een origineel idee komen of iets creatiefs produceren? Laat het gevoel varen dat je perfect moet zijn en doe dingen die je niet gewend bent van jezelf. Zit jouw muze lekker dwars.

Want je moet vaak van alles. Je projectgroep moet baanbrekende voorstellen leveren. Je organisatie wordt volledig op zijn kop gezet door de nieuwste reorganisatie en ondertussen wordt van jou verwacht dat je creatief meedenkt om die operatie te laten slagen. 

Je moet draagvlak kweken voor je project, maar het liefst wel op een originele manier, want anders val je niet meer op. 

Creativiteit op commando. 

Pff.... Voortdurend doen mensen op een dergelijke manier een beroep op ons. Als je niet uitkijkt, word je er helemaal gek van. 

Herkenbaar? Dan is het tijd voor een ferm besluit: doe het niet. 

Verzet je met alle kracht die je in je hebt. En doe het juist anders dan anders! Op deze manieren bijvoorbeeld...

1. Wees onproductief

Laat het voornemen varen dat je een idee moet leveren of een creatief project moet voltooien. Combineer dingen die nergens op slaan. Bedenk iets geks. Teken zomaar iets en verras jezelf. 

Zie je gepruts als een spelletje, zeker niet als een doelgerichte actie. Een grote kans dat het je inderdaad helemaal niks oplevert. Dan weet je in ieder geval weer wat meer over jezelf. Krijg je desondanks toch een ideetje? Niet aan denken!

2. Schrijf zo slecht mogelijk

Vergeet alle regels van je vroegere schooljuf of -meester en schrijf zo beroerd mogelijk. Doe alsof je iemand bent die nog nooit een behoorlijke grammaticale zin geproduceerd heeft. Laat alles los en noteer alles wat er in je opkomt.

3. Doe iets wat niet mag

Bedenk een aantal dingen die eigenlijk niet mogen: te laat komen, onaardig zijn, afspraken vergeten, te veel eten, iemand negeren, et cetera. Kies er één ding uit om daadwerkelijk uit te proberen. Hoe ver durf jij te gaan?

4. Word geweldig boos

Wind je ergens enorm over op en ontsteek in woede. Gooi het eruit. Heb je zo snel niets bij de hand om je kwaad over te maken? Denk dan terug aan de laatste keer dat je iets onrechtvaardig vond. 

Denken aan dingen die je boos maken of die je opwinden, wakkeren je behoefte aan om er iets aan te doen. In een actieve stemming bedenk je gemakkelijker iets nieuws dan in een ontspannen of gelaten stemming. (Niet aan denken, want dan vergeet je je boosheid!)

5. Schrijf een not to do-lijst

Maak een lijst van dingen die je allemaal níet gaat doen. Bekijk géén mails voordat je met je hoofdtaak begint, bijvoorbeeld. Of: luister niet naar dat stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je niet geschikt bent voor dit werk.

6. Fotografeer zo beroerd mogelijk

Ga naar buiten om slechte foto's maken met je mobiele telefoon. Bewogen, scheve horizonnen, rare perspectieven, alles is goed.

7. Kijk meer (domme) televisie

Kojk naar domme televisieprogramma's en verspil je tijd. Laat je afleiden. Hoe meer je naar soapseries kijkt, hoe minder je je creativiteit voedt. 

Misschien kom je toch een enkele keer een documentaire tegen, die je laat kennis maken met andere werelden en ideeën.

Of een film, die je meesleept en laat nadenken over dilemma's waar je zelf niet opgekomen was. Dat is niet de bedoeling, dus kijk vooral naar nog meer soaps en amusementsprogramma's. 

Als dat niet volstaat, kun je natuurlijk ook gaan surfen op internet of computerspelletjes doen. 

Kortom, doe waar je zin in hebt.  

Want hoe meer je je muze negeert, hoe meer je het onderbewuste de kans geeft om zijn werk te doen. Enne... niet boos worden als je dat toch een goed idee oplevert!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.