Briljante ideeën verzinnen?
18 mei 2015 
2 min. leestijd

Briljante ideeën verzinnen?

Ben je op zoek naar een briljant idee? Of een revolutionaire nieuwe aanpak? Begin vooral niet zelf iets nieuws en origineels te verzinnen. Het is slimmer om een andere invalshoek te kiezen.

Veel mensen denken dat je hard moet nadenken om ideeën te ontwikkelen. Ze denken dat je daarvoor artistiek begaafd moet zijn of een bijzondere ingeving nodig hebt. En als je niet van je zelf enorm creatief bent, dan heb je pech gehad.

Gelukkig is dat een fabeltje. Briljante ideeën verzinnen kun jij ook.

Veel ideeën hoeven namelijk helemaal niet opnieuw bedacht of ontwikkeld te worden, want ze zijn er al. In overvloed zelfs. Een andere branche dan jouw werkveld heeft bijvoorbeeld een succesvolle aanpak uitgedokterd, die jij met wat kleine aanpassingen gemakkelijk over kunt nemen. 

Of je signaleert een trend die je slim combineert met jouw eigen product of dienst. 

Verreweg de meeste nieuwe ideeën, producten of diensten komen zo tot stand. 

Dat klinkt je misschien wat al te gemakkelijk in de oren. Je hebt er inderdaad wel iets voor nodig, namelijk enkele goede gewoonten om bruikbare ideeën te vinden en opnieuw toe te passen. Dat vraagt vooral om bereidheid je open te stellen en andere invalshoeken te verkennen.

Wasmiddelen moeten vooral schoon wassen. Toch?

Wasmiddelenfabrikanten dachten dat hun klanten schoonmaakspul wilden, die hun kleding nóg beter schoon wast en de kleuren mooi houdt. Ze richtten zich jarenlang op productverbeteringen op het gebied van SCHOON, SCHONER, SCHOONST. 

Maar vervolgens ontdekten marktonderzoekers dat gebruikers van wasmiddelen iets anders minstens zo belangrijk vonden: dat net gewassen kleren lekker ruiken

De frisse geur van wasgoed gaf consumenten het idee van zuiverheid. Het riep dierbare herinneringen op aan hun jeugd.

Wat betekent dit verhaal?

Dankzij dit onderzoek kregen de producenten een andere invalshoek aangereikt, die productinnovatie mogelijk maakte. Die andere invalshoek krijg je vaak door andere zintuigen in te schakelen. 

Zo zijn geuren belangrijker dan we gewoonlijk denken. Ons reukvermogen staat namelijk rechtstreeks in verbinding met de meest primitieve delen van onze hersenen. 

Maar ook geluiden kunnen je op geweldige ideeën brengen. Speur daarom naar geuren, beelden of geluiden die je in contact brengen met nieuwe denkbeelden en andere werelden. 

Richt je bijvoorbeeld een dag lang op het geluid van vogels. Daarmee scherp je je zintuigelijke vermogens aan, die je ook op andere terreinen verder helpt.

Verbind je waarnemingen met iets bestaands.

Uiteindelijk komen originele ideeën voort uit waarnemingen, die je verbindt met iets anders. Dus als je de volgende keer iets opmerkelijks ziet, hoort of ruikt, vraag jezelf af of je dit kan toepassen bij iets dat je al goed kent. 

Een prachtig voorbeeld las ik onlangs in het tijdschrift Management Team. Uitvinder Teun van der Laan zag hoe sushi opgerold werden tot keurige en smakelijke pakketjes. 

De techniek van sushirollen bracht hem op het idee om een nieuw soort koffer te ontwikkelen om kleding kreukvrij op te rollen en te vervoeren: de Rollor pakroller. 

Geniaal.  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.