Plakkracht | Zo geef je je tekst een creatieve opknapbeurt
23 februari 2022 
3 min. leestijd

Plakkracht | Zo geef je je tekst een creatieve opknapbeurt

Je hebt een grote hoeveelheid ingrediënten verzameld om een verhaal te schrijven: een blog, het verhaal over je organisatie, een verhaal over trends. Maar je loopt vast bij je schrijfwerk. Hoe geef je je tekst een creatieve opknapbeurt?

Vastlopen in je tekst: vrijwel iedere schrijver overkomt dat wel eens. 

Hoe geef je je tekst weer vaart, zodat je lezers met plezier jouw verhaal lezen? 

Hoe laat je je lezers het liefst de volledige inhoud opslurpen? En hoe maak je het voor jezelf weer leuk? 

Kijk mee op mijn spiekbriefje.

Zo geef je je tekst een creatieve opknapbeurt

1. Vertel het in beelden

Wanneer je het beeldend maakt, vang je onmiddellijk de aandacht van het brein. Gebruik daarom beeldspraak om onbekende of lastige onderwerpen uit te leggen en tot leven te wekken. 

Koppel een beeld aan een begrip, waar je een overeenkomst mee ziet. Er zijn genoeg bronnen om uit te putten: hobby’s, sporten, acrobatiek, dieren, gereedschap, lichaamsonderdelen, gerechten en nog veel meer.

Een voorbeeld met spelletjes:

Hele gesprekken spelen tikkertje in mijn hoofd, terwijl ik ondertussen probeer om de auto te besturen.

Lees hier hoe je gemakkelijk een goede metafoor vindt.

2. Scherp contrasten aan

Vincent van Gogh schilderde in zijn beginjaren vooral moddertinten en volgde daarmee de heersende mode van de Haagse School. Door zijn verhuizing naar Parijs ontdekte hij de heldere, kleurige stijl van de impressionisten. 

Wat deed hij dan precies?

Hij nam de lichte en ongemengde kleuren over in zijn eigen werk. En vervolgens deed hij er een tandje bovenop. 

Zijn werk werd uitgesproken contrastrijk: door complementaire kleuren als rood en groen direct naast elkaar op het doek te zetten, knalden de kleuren eruit. Een lust voor het oog! 

Als je met een schildersoog naar je tekst kijkt, kun je daarmee je tekst `a la Van Gogh een geweldige make over geven. 

Scherp contrasten aan en geef daarmee je verhaal een heerlijke oppepper.  Schrijf dus over denken versus doen en schade en schande versus vrolijk en verlicht. 

Door het contrast te schetsen voeg je bovendien vaak een humoristische noot toe. Dolly Parton begreep dat uitstekend, gezien deze vaak geciteerde uitspraak van haar: Het kost veel geld om er zo goedkoop uit te zien.

3. Maak van je tekst een feestje

Voeg kleefwoorden toe om je verhaal aantrekkelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld schrijven dat iets eng is, maar bibbereng maakt de tekst al een stuk leuker. 

Het is handig als je hiervoor je eigen lijst met mooie woorden aanlegt, waarop je kunt spieken in tijden van creatieve nood. 

En anders is er altijd nog www.synoniemen.net, waar je volop ideeën kunt opdoen voor alternatieve woorden.

Aanwaaikind. Darteldikkerd. Imperfectie-expert

4. Zet het onderwerp in beweging

Een tekst waarin iets gebeurt is veel spannender dan een beschrijving van een statische situatie. Breng waar mogelijk daarom je onderwerp in beweging. Schrijf hoe het eerst was, wat er onderweg gebeurde en hoe het afliep (en dan heb je vanzelf al een verhaal).

Van tassendrager naar tegenspreker 

Van paarse krokodil naar roze olifant 

Van prutswerk naar knettergoed verhaal

5. Maak de drieslag

Veni, vidi, vici, riep Julius Caesar al. Je geeft je tekst of verhaal een geweldige oppepper als je een driedeling gebruikt: drie paragrafen, drie hoofdstukken, drie boekdelen. 

De drietrap Begin - middenstuk - afsluiting (en talrijke varianten, zoals voorgerecht - hoofdgerecht - dessert) is een helder sjabloon om een tekst te structureren. Verhalen, moppen en speeches worden er extra krachtig van. 

Kies je een inhoudelijke drietrap, dan vormen de drie onderdelen samen een compleet en afgerond geheel, die een onweerstaanbare uitwerking hebben op ons brein.

Bloed, zweet, tranen 

Eten, bidden, beminnen 

Kennen, voelen, weten

Zo zijn er tal van mogelijkheden om je tekst weer vaart te geven.

Daardoor wordt je verhaal spannender, aantrekkelijker en creatiever - alweer een drieslag :). 

Ik word nu al zingend blij van het vooruitzicht. Dus verras je lezer en experimenteer ermee. 






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.