21 manieren om creatieve voorwaarden te stellen
29 augustus 2017 
4 min. leestijd

21 manieren om creatieve voorwaarden te stellen

Grote kans dat mensen zich tot jouw werk aangetrokken voelen, omdat jij je werk je persoonlijke touch geeft. Maar heb jij die onderscheidende aanpak ook zichtbaar gemaakt? Durf jij jezelf te zijn en je leven in te richten op basis van jouw creatieve voorwaarden?

Doe jij de dingen in je werk omdat ze nu eenmaal zo horen? 

Kijk jij het liefst naar jouw vakgenoten en doe jij het dan ook zo? Of verlang jij ernaar echt jezelf te zijn en dat ook zichtbaar te maken in je werk? 

Kortom:

Hoe staat het met jouw creatieve voorwaarden?

Wellicht heb je, als je ondernemer bent, je algemene voorwaarden opgesteld. Daarin staat hoe je omgaat met risico's, rechten en plichten. 

Maar je kunt ook je creatieve voorwaarden formuleren. Dat zijn de voorwaarden waarop jij het beste floreert en daarmee ook de ander het allerbeste van jezelf geeft. Het helpt je meteen om creatiever te worden.

Het zijn de manieren waarop jij je eigen leven leidt en niet dat van een ander. 

Zeker als jij - als professional met een creatieve geest of als creatieve ondernemer - je eigen aanpak hebt, is het belangrijk om dat ook zichtbaar te maken. 

Ik geef je een aantal ideeën om hiermee 'uit de kast' te komen en je werk te laten sprankelen.

  Creatieve voorwaarden

# Ik start altijd met persoonlijke aandacht

1. Geef persoonlijke aandacht aan mensen, bijvoorbeeld door hun naam zichtbaar te maken.

Bij een kennismakingsgesprek stond laatst een kaartje op de tafel, met daarop de tekst Welkom Sigrid. Het attente gebaar gaf meteen het gesprek een intensere lading. We stonden meer open voor elkaar en konden daardoor ook beter tot de kern komen.

# Ik gebruik speelse middelen

2. Gebruik spellen om contact te leggen en dieper te graven, bijvoorbeeld bij interviews, meetings en inspiratiesessies. Denk bijvoorbeeld aan storycubes of spelvormen om verhalen los te maken.

3. Maak het visueel. Neem tekenpapier, stiften, krijtjes en markers mee naar een overleg of afspraak of zet Lego-blokjes in om iets te visualiseren. Zo benut je niet alleen denkkracht maar ook beeldkracht. Ook geinig: kinetisch zand, waarmee je ideeën tastbaarder maakt.

4. Papier doet ook wonderen. Gebruik een blanco papieren tafelkleed als denk- en tekenblad of als mega-mindmap bij een brainstorm. Mooi is niet belangrijk, plezier en helderheid wel! Of gebruik papieren placemats bij een groepsgesprek, bijvoorbeeld als 'menukaart' voor de te bespreken onderwerpen.

5. Maak samen schetsen. Overlegbijeenkomsten verlopen inspirerender en productiever wanneer de deelnemers samen ideeën te verhelderen. Zo komen ze gemakkelijker tot nieuwe oplossingen, die ieders instemming hebben.

6. Gebruik gekleurde vellen papier om je aanpak te visualiseren of de inbreng te verzamelen en hang de vellen daarna op de wanden. Daar wordt de ruimte meteen een stuk kleurrijker van.

Creatieve voorwaarden

# Ik kies inspirerende werkplekken

Werken hoeft zeker niet alleen op kantoor, dat hebben veel mensen al ontdekt. Maar er kan nog meer!

7. Vervang je zakelijke afspraken door wandelingen. Kies bijvoorbeeld voor een bos, het strand of een andere natuurlocatie. Een lopende gedachtewisseling levert vaak andersoortige gesprekken op en geeft daardoor nieuwe impulsen aan een thema.

8. Spreek af in een museum voordat je een brainstorm houdt over een nieuw concept. Dan heb je meteen ook een verhaal :).

# Ik kies mijn eigen team

9. Kies de mensen met wie jij het beste samenwerkt. Mensen die er helemaal voor gaan en jou aanvullen op de punten die jij minder goed beheerst. Dan zul je zelf ook floreren.

# Ik geef bijeenkomsten een creatieve twist

10. Houd netwerkgesprekken rond een thema dat jou intrigeert en doe daar op een creatieve wijze verslag van. Bijvoorbeeld in een serie blog-artikelen rondom dat thema.

11. Houd workshops, ontwikkelbijeenkomsten of coaching-sessies op onverwachte maar inspirerende plekken. Misschien wel je op je eigen dakterras of in je vakantiehuis.

# Ik creëer mijn eigen producten

Iedereen kan zijn eigen uitgever zijn: een (sociale) mediamagnaat of een projectleider van verhalen. Pak daarom de kans om je eigen creatieve producten te creëren en daarmee je visitekaartje af te geven.

12. Houd een inspiratiediner of inspiratietournee. Breng mensen bij elkaar met wie je samenwerkt en die elkaar daarvoor nog niet kenden.

13. Organiseer je eigen expositie. Van je werk. Van je ideeën. Van je ideeën die het nooit haalden.

14. Maak je eigen (online) magazine. Vier bijvoorbeeld een bijzonder moment in jouw loopbaan of ondernemerschap met de uitgave van een eigen blad. Of over het project waar je mee bezig bent.

# Ik lever verrassingen

Zet je creatieve vermogens in om je opdrachtgever of collega’s te verrassen. Want iets onverwachts, dat blijft hangen in het geheugen.

15. Pas tekeningen toe in een offerte, rapportage of ander document. Of maak op een andere manier iets visueel in een omgeving waar dat niet zo gebruikelijk is.

16. Neem iets lekkers mee, dat past bij het thema van het werkoverleg. Turks fruit. Autodropjes. Studentenhaver.

17. Maak originele attenties of postpakketjes. Jonnie Boer van restaurant De Librije verrast de gasten van zijn hotel met een ‘culinaire joint’ om het diner mee af te maken. Een eetbare verrassing van kruiden, chocolade en citroenschilletjes. Geef je gasten of deelnemers ook iets verrassends mee, zoals een recept, een zakje met bloemzaadjes of kaartjes met inspirerende citaten.

18. Voorzie je factuur van een bijzondere (vrolijke) noot of een onverwacht digitaal cadeautje.

# Ik deel herinneringen

Een aangename herinnering geeft een grote impuls aan de onderlinge relaties en de energie om samen te werken. 

19. Leg een gastenboek neer en vraag je gast daarin zijn ervaringen vast te leggen. Dat kan ook met tekeningen, stempels of plaatjes.

20. Mail na afloop een samen gemaakte mindmap toe als visueel souvenir aan je gesprek.

21. Stuur een handgeschreven kaart per post, voorzien van jouw magic.

Hoe formuleer jij je creatieve voorwaarden?

Al deze manieren maken een onderdeel uit van wat wel extreme zelfzorg genoemd wordt. 

Manieren om te floreren als creatieve ondernemer of professional, zodat je het beste uit jezelf haalt en daardoor ook het beste aan anderen geeft. 

Geniet van de ontdekkingsreis!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.