Zit jij ook vast in de filterbubbel?
19 oktober 2016 
1 min. leestijd

Zit jij ook vast in de filterbubbel?

Laatst zocht ik via Google informatie over 'Boek zoekt vrouw', een fondswervingsactie die het Haagse boekenmuseum Meermanno een poos geleden hield. Google bleef hardnekkig volhouden dat het 'Boer zoekt vrouw' moest zijn.

Al heb ik meer met boeken dan met boeren, de zoekresultaten voor ‘Boek zoekt vrouw’ waren voor mij onbereikbaar. Ik was in de filterbubbel beland.

Herken je die situatie?

Onze wereld wordt kleiner, dankzij de slimme algoritmen van zoekmachines die ons een bepaalde kant opsturen. Het duurt niet lang meer voordat websites ook weten of we ons vrolijk of juist depressief voelen en daar hun aanbod op afstemmen.

We dreigen surfende cookies en gewillige hyper-targets te worden, die steeds meer geleid worden door de voorgeprogrammeerde keuzes van anderen. En sociale media geven ons alleen maar terug wat we zelf leuk vinden.

Daardoor krijgen we steeds minder gelegenheid om nieuwe dingen te ontdekken. De kans op onverwachte vondsten wordt kleiner. En dus ook het vinden van mooie toevalstreffers, waaruit goede nieuwe ideeën kunnen ontstaan.

Om je uit deze afgeschermde wereld te bevrijden heb je creatieve vaardigheden nodig.

Niet voor niets behoren deze vaardigheden tot de 21 century skills: vaardigheden die je volgens onderwijsexperts nodig hebt om je te handhaven in het informatietijdperk.

Dat betekent flexibel waarnemen en je zintuigen benutten. Nieuwe wegen bewandelen. Je oordeel uitstellen. Uit je filterbubbel stappen rekt je breincapaciteiten op. Op zoek naar inspiratie

Hoe geef je jezelf ruimte om je eigen pad te kiezen?

Ga actief aan de slag om nieuwe wegen te verkennen. Zodat nooit meer om ideeën verlegen zit, je eigen inspiratiebronnen aanboort en je creatieve vermogens maximaal benut.






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.