Zeven redenen waarom je gelukkiger wordt van creatief denken
19 augustus 2013 
3 min. leestijd

Zeven redenen waarom je gelukkiger wordt van creatief denken

Creatief denken is een noodzakelijke vaardigheid om in te spelen op voortdurende veranderingen in een complexe maatschappij. Maar dat niet alleen: je wordt er ook gelukkiger van in je werk! 

Creativiteit is het vermogen om antwoorden op nieuwe vragen of problemen te verzinnen. Dat vermogen hebben we allemaal nodig, in grotere of kleinere vorm. Iedere dag.

Want als je te maken krijgt met een grotere of kleinere tegenslag ga je niet bij de pakken neerzitten, maar op zoek naar een uitweg (of niet soms?).

Daarnaast wonen we in een snel veranderende wereld die veel onzekerheden oplevert. Zonder het vermogen om daar snel en flexibel oplossingen voor te verzinnen, houden we ons niet staande. Daarvoor hebben we creatieve vermogens broodnodig.

'Moet ik nu weer iets', denk je nu wellicht.

Dan volgt voor jou hier het goede nieuws: creatieve vaardigheden leveren ons ook veel op: zelfstandigheid, betere oplossingen en zelfs het ultieme geluk. In je werk en natuurlijk ook in je privéleven. Het is de moeite waard om je creatieve vermogens op te rekken, want daar ga je direct van profiteren.

Kijk maar eens naar dit lijstje:

1. Je verlegt je grenzen

Creatief denken is je durfspieren oprekken. Hoe minder angst, hoe vrijer je voelt. En dat begint met nieuwe dingen uitproberen. Hierdoor doe je nieuwe ontdekkingen en verleg je je grenzen. Deze nieuwe inzichten en ervaringen leveren je positieve energie op.

2. Je lost problemen op

Met creatief denken kun je gemakkelijk je eigen problemen oplossen: alledaagse kwesties of complexe vraagstukken.

3. Je voert je werk beter uit

De wereld om ons heen verandert razendsnel. Dagelijks worden we overspoeld door een enorme informatietoevloed.

We moeten voortdurend keuzes maken. In ons werk moeten we projecten uitvoeren, klantgericht zijn, diverse stappen vooruit denken, innovatieve oplossingen verzinnen en een toekomstvisie ontwikkelen. Standaardoplossingen voldoen meestal niet.

Alles wat op dezelfde manier moet gebeuren, kan een computer of een robot bovendien goedkoper dan mensen. Dankzij onze onze creatieve vermogens leveren we meerwaarde: door een andere kijk te ontwikkelen op vraagstukken bijvoorbeeld.

4. Je bent flexibel

"Je kunt bij ons een auto in alle kleuren kopen, als het maar zwart is", zei autofabrikant Henry Ford over zijn producten. Daar boekte hij succes mee, maar het verhinderde hem ook om de opkomst van de naoorlogse consument te zien, die een variëteit aan kleuren en stijlen wilde om uit te kiezen.

Als gevolg daarvan verloor Ford een fors aandeel van de markt. Creatief waarnemen biedt je mogelijkheden om problemen op meerdere manieren te benaderen en verborgen kansen te herkennen, zodat je inspeelt op toekomstige ontwikkelingen.

5. Je boort meerdere bronnen aan

Het meeste werk bestaat tegenwoordig uit het 'managen van uitzonderingen': van het maken van een afspraak in vrijwel volgeboekte agenda's tot het bedenken van manieren om een klagende klant toch tegemoet te komen.

We komen niet ver als we daarbij alleen ons logisch denkvermogen inzetten. Bij creatief denken reageer je ook vanuit je intuïtie, waardoor je veel bredere bronnen aanboort om tot nieuwe oplossingen te komen.

6. Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling

Met creatieve vermogens week je je vastzittende gedachten en problemen los en kijk je met een (soms kinderlijke) openheid naar de wereld. Het biedt je het optimisme dat alles mogelijk is en dat alles kan worden gecreëerd. Creativiteit geeft vrijheid in je hoofd en brengt je verder.

7. Je bent gelukkiger

Nieuwe oplossingen bedenken hoort bij mensen: we zijn geprogrammeerd om ontdekkingen te doen. Daar krijgen we een kick van.

Ook letterlijk, want bij een nieuwe vondst komen geluksstofjes vrij in ons brein. Iets nieuws bedenken brengt je in een soort verlichte staat, waardoor we ons euforisch voelen en ons graag willen verbinden met anderen.

Shakespeare wist trouwens ook al. Hij schreef dat je hierdoor in de ban raakt van de 'betovering waarmee de verbeelding vormgeeft aan onbekende zaken.'

Wij zouden het nu flow noemen. Dankzij die flow heeft hij de wereld prachtige literatuur nagelaten.





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.