Creatief jaarverslag 2015
14 december 2015 
4 min. leestijd

Creatief jaarverslag 2015

Dit jaar maak ik mijn creatieve balans op aan de hand van de drie titels van mijn belangrijkste producten van dit jaar, die wonderwel mijn eigen activiteiten weergeven. Mijn verhaal over vakmanschap, ontwikkeling en lenig denken. 

1. Trots op je Vak

Wat deed ik?

Sinds dit jaar ben ik hoofdredacteur en schrijver van het online magazine Trots op je Vak, in opdracht van Divosa. Het magazine inspireert (klant-) managers bij sociale diensten bij hun professionaliseringsslag. Niet meer 'zomaar' wat proberen om mensen uit te bijstand te halen, maar werken met beproefde methodes, metingen en betrokkenheid. Vakmanschap dus, want het is een vak om trots op te zijn.

Welke kant ging ik op?

Ik mag mensen inspireren en helpen hun verhaal te vertellen. Dat is ook een vak om trots op te zijn! Om mijn eigen vakmanschap op peil te houden, is leren en vernieuwen van groot belang. Practise what you preach. Het houdt mijn creatieve stroom enorm in beweging. Dit jaar volgde ik onder andere deze trainingen:

Ook bezoek ik graag congressen, seminars, vakbijeenkomsten, films en exposities. Dit jaar was ik onder meer hier aanwezig:

  • Business Storytellingcongres in Utrecht met een aantal indrukwekkende sprekers
  • Trendseminar Li Edelkoort: dag verhalen, hallo noppen

Daarnaast werkte ik samen met anderen om het vak van storytelling verder te ontwikkelen. Ik trad toe als examinator bij de Storytelling Academy en deed mee aan de expertmeeting op het Storytelling Festival. Documentairemaakster Caroline Oosterhoff filmde mijn tips over het vastleggen van persoonlijke verhalen.


2. Oog voor ontwikkeling

Wat deed ik?

Voor de NSvP schreef ik afgelopen jaar de uitgave Oog voor Ontwikkeling. De NSvP wil hiermee de lijn doortrekken van de waarden van de oprichters naar de waarden van nu. Door het optekenen van het verhaal van de NSvP is het geestelijke erfgoed van dit kenniscentrum vastgelegd voor de volgende generatie. Rode draad werd 'oog voor de ontwikkeling' van de werkende mens en zijn talenten. 

Het resultaat is te lezen in dit boekje: Oog voor ontwikkeling (download, pdf).

Welke kant ging ik op?

Zelf had ik ook grote behoefte om te reflecteren op mijn ontwikkeling. Waar sta ik als ondernemer? En welke kant wil ik op? Hiervoor riep ik de hulp in van anderen, die mij nieuwe perspectieven laten zien. En daar leer ik elke keer van.

  • Fred Stapel van Merken & Zo hielp me bij mijn nieuwe positionering. 
  • Internetstrateeg Désirée Battjes en websiteontwerper Nicole Lousberg van LOL Mediadesign hielpen me bij de ontwikkeling van de nieuwe website. Grafisch ontwerper Nanda Alderliefste van Noinoloi zorgde voor het ontwerp van de website en ontwierp ook mijn nieuwe huisstijl. Ze ontwierp trouwens ook het boekje Oog voor ontwikkeling.
  • Jorieke van der Geest deed haar afstudeeronderzoek over mijn bedrijf. Ze verrichtte een marktonderzoek over de nieuwe positionering.

De lancering van mijn nieuwe website vormde voor mij het hoogtepunt van het afgelopen jaar, omdat er zoveel ontwikkelingen in samenkwamen. Op diverse manieren hielp ik anderen om zich verder te ontwikkelen op het gebied van storytelling en creatief denken.

Een van de mensen die ik begeleidde was Froukje Strik, die een enorme sprong maakte en binnen de kortste keren in de media verscheen met haar activiteiten. 

Ze schreef::“Ik heb veel geleerd en daardoor is het gelukt om de slag te maken naar verhalend vertellen. Het is werkelijk een andere manier van schrijven. Ik heb genoten van onze samenwerking. Ik heb niet alleen de slag gemaakt met de teksten, ik heb ook mijn bescheidenheid overwonnen om overtuigend naar buiten te treden. En ik voel me er erg goed bij.“

3. Lenig Denken

Wat gebeurde er?

Afgelopen voorjaar meldde onze uitgever Van Duuren Media dat ons boek Lenig Denken toe was aan een herdruk. Vijf jaar na dato is er nog steeds veel belangstelling voor ons boek over creatief denken. De uitgever wilde het boek daarom uitgeven in een nieuwe vormgeving bij het fonds AnderZ. Marenthe de Bruijne en ik actualiseerden de inhoud. 

Daarnaast kreeg het boek nieuwe illustraties, een paar nieuwe hoofdstukken en een extra lenige kaft. De hernieuwde uitgave leidde tot positieve reacties. Vooral deze recensie verraste ons:

"Creativiteit, originele oplossingen, we zoeken er allemaal naar. Vele trainingen, goeroes en zweverige bureautjes beloven unieke inzichten. En dan opeens schrijven twee dames een briljant boek. Briljant? Ja absoluut briljant. Hierin leer je oprecht hoe creativiteit werkt." - Arvid Buit op Managementboek.nl

Welke kant ging ik op?

Prachtig allemaal. Maar halverwege het jaar ging het lenig denken mijzelf niet meer zo goed af. Ik had onder meer concentratieproblemen en bleek overbelast te zijn. Dankzij therapie kwam ik er weer bovenop, evenals een aantal nieuwe gewoonten. Behalve lenig denken is ook lenig doen een belangrijke manier om de creatieve motor gaande te houden. 

Ook op dat vlak heb ik daarom nieuwe activiteiten ontplooid, zoals zingen en wandelen. Ook samenwerking met anderen is cruciaal voor mijn producten en mijn creatieve ideeën. Inzichten, reacties en opmerkingen in gesprekken geven mij telkens opnieuw (schrijf-)zetjes. 

Gelukkig heb ik in Leiden een netwerk van communicatieprofesssionals waarbij ik volop mogelijkheden heb: Unit 2. Samen met hen maakte ik diverse reportages en interviews, nieuwe teksten en beelden voor de website van GGD Academy en teksten voor het magazine Gezond West-Brabant

Daarnaast deed ik ook als vrijwilliger het communitymanagement van de website voor het Statenkwartier en maakte ik een jaarverslag en magazine voor het Jacobshospice.

Terugkijken en vooruitblikken

Transformatie en groei zijn dit jaar mijn kernwoorden geweest. Daar ga ik in 2016 zeker mee verder. Ik heb weer diverse nieuwe plannen op stapel staan, zoals een nieuwe online training op het gebied van creativiteit en storytelling. 

Als je mijn stukken las, reageerde op mijn artikelen of als ik met je samenwerkte, in welke vorm dan ook: hartelijk dank voor het plezier, de samenwerking en de inspiratie. Ik kijk uit naar het vervolgverhaal in 2016. 

Een heel mooi jaar gewenst, iedere dag opnieuw!

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.