Hoe breng je de expert in jezelf naar buiten?
07 februari 2022 
3 min. leestijd

Hoe breng je de expert in jezelf naar buiten?

Hoe word je gezien als de expert in je vak? Lees hier de manieren waarop jouw expertstatus met sprongen stijgt. En nee, dat is zeker niet per se met meer opleidingen of andere formele erkenningen.

In de Haagse horecazaak Bleyenberg staat een opvallend borstbeeld van een man met de naam C.A.M. Bleyenberg.

Deze man - met de voornaam John - was niet de oprichter of eigenaar van het restaurant. Hij was sowieso geen hotemetoot en had in de verste verte niet kunnen vermoeden dat ie ooit vereeuwigd zou worden als borstbeeld.

Zijn kenmerkende hoofd met jaren-80-bril en smal baardje hangt trouwens ook groot als logo op de gevel van het grote hoekpand dat zijn naam draagt.


Waarom wordt John Bleyenberg zo geëerd? 

Omdat hij vijftien jaar de spraakmakende bedrijfsleider was van Kwantum Behang, de vorige eigenaar van het hoekpand in de Haagse binnenstad.

In een vorig leven had John bij de commando's gezeten. Daar had hij geleerd om niet bang te zijn voor iemand die groter is dan hij.

Kwantum Behang had in de jaren tachtig enorm veel last van diefstal. 'Bley' was niet te beroerd om ongewenste gasten eigenhandig een lesje te leren.

Toen de Kwantum enkele jaren geleden plaatsmaakte voor een horecagelegenheid grepen de conceptontwikkelaars de legendarische verhalen over de bedrijfsleider aan om het concept van de nieuwe bestemming aan op te hangen.

John Bleyenberg werd tot een verhaal gemaakt. 

John zelf, al lang en breed gepensioneerd, was erdoor geroerd. Hij en zijn vrouw hebben geen kinderen, maar ze beschikken nu wel over een nalatenschap. Zo zien ze dat tenminste zelf, blijkt uit het filmpje op de website.

Denk je dat John deze status verdiende door de reeks sales-trainingen, boekhoudprogramma’s en behangerscursussen die hij voltooid heeft? Of omdat hij graag kwartet speelt met bijzondere accreditaties?

Nee, hij is expert geworden in 'recht voor zijn raap'. 

Dikke kans dat jij ook beter gezien en erkend wil worden als expert als jij dit blog leest. Veel van mijn lezers zijn expert in hun vak, vaak op het gebied van communicatie, storytelling en onderwijs of ze hebben een creatief beroep.

Maar je wordt niet altijd gezien als de deskundige waar mensen het eerst aan denken. Terwijl je die expert vaak wel bent.

Misschien denk jij aan een nieuwe reeks opleidingen of andere activiteiten om je expert-status te verbeteren. Of je richt je op het verwerven van een positie die expertise uitstraalt, bijvoorbeeld als examinator of deeltijddocent op een interessante opleiding.

Maar veel belangrijker dan een verzameling officiële diploma's, licenties of eervolle functies is een eigen visie op het vak. Daarmee haal je je expertstatus zelf naar je toe.

Dit zijn de manieren om gezien te worden als een expert op een eigen-wijze manier:

1. Je leeft op (of in geval dicht in de buurt van) het podium 

Dat kan een echt podium zijn, waar je bijvoorbeeld een TED-Talk geeft. Je bent te gast in een discussieprogramma, talkshow of podcast. Of je schrijft je eigen vakartikelen, boeken, etc…  En natuurlijk heb je je eigen column.

2. Je hebt een interessant netwerk 

Je werkt met interessante mensen die je ook met elkaar in contact kunt brengen.

Of je leunt op de mensen in je directe nabijheid, bijvoorbeeld omdat je een bijzondere familie of bekende klanten hebt. Er zijn bijvoorbeeld kappers die heel graag bekend maken dat ze BN’ers als klant hebben.

3. Je hebt jouw expertise persoonlijk doorleefd 

Je hebt bijvoorbeeld met een boot de wereldzeeën overgestoken, je bent slachtoffer geweest van huiselijk geweld of je hebt iets anders uit eigen ervaring meegemaakt. Als je uit eigen ervaring spreekt, maakt je dat meteen tien keer geloofwaardiger.

4. Je hebt een eigen methode ontwikkeld

Je hebt een eigen aanpak ontwikkeld, die bijvoorbeeld beschreven staat in je boek. Je hebt een eigen visie op de benodigde oplossing. Of je hebt een methode ontworpen waarvoor je je eigen licenties uitgeeft.

5. Je beschikt over eigen personality 

Je hebt je eigen opvattingen over je vak. Je hanteert je eigen taalgebruik of andere karakteristieke stijlelementen in je werk. Je bent daarmee consistent zichtbaar, zodat mensen je meteen herkennen aan je typerende woorden, humor of eigenwijze opmerkingen.

En dat mag gerust eigenzinniger, gevatter of slimmer dan je misschien geneigd bent te doen. Je creëert eerder fans als je iets afwijkends roept dan wanneer je voorzichtig de bekende paden bewandelt.

Je praat bijvoorbeeld over blinde vlekken die anderen weigeren te zien. Of je kegelt met enthousiasme heilige huisjes omver in jouw vak.

Hoe meer je anders bent dan anders, hoe meer mensen je aantrekt die specifiek van jouw stijl houden.

Verkondig jouw boodschap daarom met eigenheid. 

Deel wat jou bezielt in je werk. Dan laat je de expert die je van binnen al bent lekker buiten spelen.







Ben jij er klaar voor om een groeisprong te maken als expert in jouw vak, met jouw eigen verhaal?

Zonder goed verhaal geen doorbraak. Neem contact met me op voor een (vrijblijvend) gesprek over wat er voor jou mogelijk is.

>> Boek hier je gesprek

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.