Hoe trek je de aandacht van de lezer op Linkedin en andere sociale media? Als lezer van deze blogs zal het antwoord je niet verrassen: storytelling werkt fantastisch op LinkedIn. En zeker als je een persoonlijk verhaal gebruikt.
Op LinkedIn zie ik de laatste tijd vaak posts van schrijvers die de grenzen oprekken als het om storytelling gaat. Recruiter Jesse Geul bijvoorbeeld, die op een geniale manier over zijn ‘nieuwe job’ vertelt,
Waarom werken verhalen op LinkedIn?
Daar zijn veel redenen voor. Allereerst voelt de verhalende opbouw heel comfortabel voor je lezer. De verhaalstructuur - met personages en een plot - is de vorm waarin onze hersenen informatie opslaan. De humoristische draai die Jesse daaraan geeft, draagt hier aan bij.
Met zijn parodie levert Jesse bovendien indirect commentaar op de juichverhalen op LinkedIn over nieuwe werkkringen. Gebeurtenissen in je privéleven worden op LinkedIn vaak als not done beschouwd, maar hij weet zijn nieuwe rol als vader relevant te maken.
Ook de visuele kracht van storytelling doet het goed op LinkedIn.
Via een verhaal zien lezers meteen de bijbehorende beelden voor zich. Dat is belangrijk, want onze hersenen verwerken informatie voor een groot deel via het visuele kanaal. Om het meeste uit jouw verhaal op LinkedIn te halen, is het dus van belang dat je je lezers details voorschotelt en daarmee een plaatje oproept, zoals Jesse ook doet.
Een verhaal nodigt je lezers uit om in gedachten de gebeurtenis mee te beleven. Daarmee zoek je dus de interactie op. Door beelden en emoties op te roepen, stelt je lezer zich bovendien gemakkelijker open.
En weet je wat het mooie is van verhalen op LinkedIn?
Je eigenlijke boodschap lepel je direct met het verhaal naar binnen, waardoor het niet belerend overkomt. Deze indirecte manier werkt vaak beter dan het rechtstreeks vertellen van de boodschap.
Er is nog een andere reden waarom storytelling zo vaak toegepast wordt op LinkedIn: er is steeds meer behoefte aan authenticiteit, relevantie en echtheid. Waargebeurde verhalen komen tegemoet aan de trend om persoonlijk te zijn.
Dat komt ook terug in het trendoverzicht dat ik jaarlijks samenstel over de toepassing van storytelling. Dit stuk is daar een voorproefje van.
Hoe zet je zelf storytelling in op LinkedIn?
Als je zelf met verhalen aan de slag gaat op social media, let je dus op de punten die ik net noemde. Vertel vanuit jezelf of een andere herkenbare persoon, zodat je lezer zich met iemand kan identificeren. Laat zien dat je echt bent en dat de ander jou kan vertrouwen.
Bouw je verhaal op, bijvoorbeeld door stap voor stap informatie te delen en het een beetje spannend te maken. Een goed verhaal houdt daarmee de aandacht vast, omdat de lezer wil weten ‘hoe het afloopt’.
Deel altijd de betekenis van het verhaal: wat je ervan geleerd hebt, wat je lezer eraan heeft of wat het resultaat was. Want je vertelt het niet zomaar Die betekenisgeving – jouw boodschap - dat is essentieel voor goede stoytelling die echt zijn werk doet.
LinkedIn en storytelling vormen dus een sterke combinatie.
Zonder dat we het echt in de gaten hebben, maken we chocola van losse dingen, zodat het ertoe doet. Die onweerstaanbare chocola, dat is een verhaal.