Wil jij het lekker kort houden? Niet altijd. Als jij als koploper met een missie meer mensen wil verleiden om met je mee te doen heb je een verhaal over jezelf nodig met diepgang.
Kort en bondig, zo lever jij je schrijfstukken af. Zeker als het over je eigen rol gaat.
Al die lange teksten komen er toch niet doorheen, hoor ik je zeggen. Lezers hebben tegenwoordig wel wat beters te doen dan lange lappen lezen.
Volgens een eigentijdse mythe hebben lezers een kortere spanningsboog dan een goudvis. En die hebben slechts 9 seconden ergens aandacht voor.
Tuurlijk, de boodschap kan maar duidelijk zijn.
Als het kort en krachtig kan, dan is kort de beste optie. Toch is dat slechts de halve waarheid.
Ook langere teksten zijn namelijk belangrijk voor je lezers. Zeker als je de emotionele snaar wil raken. En dat wil je, want als je werkelijk contact wil maken met mensen, dan moeten ze het ook voelen.
Ik tuimelde zelf ook in deze valkuil over korte teksten.
In mijn stukken schreef ik lange tijd zo kort mogelijk over mezelf. Want het gaat niet om mij, dacht ik altijd.
Het gaat om de ander: de lezer, de klant, de deelnemer, de patiënt, de student.
Dat is ook zo. En tegelijkertijd ook niet.
Want jij en de andere lezers dienen zich wel veilig te voelen als het om kwetsbare onderwerpen gaat. Lezers durven meer van zichzelf te laten zien als ze voelen dat de schrijver ook stevig staat en zich durft uit te spreken.
Daarvoor is het nodig dat ze niet alleen de angststemmetjes horen blaten in hun hoofd, maar ook voelen dat ze het waard zijn.
Dat het werkelijk mogelijk is.
Als schrijver speel jij een belangrijke rol om mensen te verbinden met dat weggestopte stuk in zichzelf. Dat kan bijna niet in een korte tekst, want dat vereist diepgang en gelaagdheid.
Kortweg: met korte stukjes raak je die diepere laag niet.
In je teksten mag je daarom meer ruimte innemen, zodat mensen met je mee durven gaan. Schrijf dus gerust over je eigen belevenissen en de betekenis die je daaruit haalt.
De handrem mag eraf in je teksten.
Met een goed verhaal creëer je bovendien vertrouwen. Je werkt aan je onderlinge band met elkaar. En je brengt natuurlijk ook je visie over in je teksten. Je klanten, collega’s of deelnemers hebben dat keihard nodig.
Op jouw verhaal!