Het personeel van Pret A Manger in Groot-Brittannië (kortweg 'Pret') geeft iedere dag een gratis koffie, thee of andere warme drank naar keuze weg aan een klant. Koffie voor een glimlach.
Deze weggeefdrankjes zijn random acts of kindness: willekeurige gebaren van vriendelijkheid. Elke vestiging heeft een speciaal budget, waarmee medewerkers een latte, een sandwich of iets anders weg mogen geven aan hun klanten. Van hogerhand zijn er geen richtlijnen.
De medewerkers mogen zelf beslissen wie ze verrassen.
En dat is ook de kracht van het concept. Want het grappige is dat klanten geen vaste methode kunnen volgen om een gratis kop koffie te scoren.
De ene keer krijg je koffie om je op te vrolijken als je een slechte dag hebt of geen geld om zelf koffie te kopen. De andere keer word je juist beloond als je met een grote glimlach de winkel binnenloopt.
Soms word je getrakteerd omdat je zo'n trouwe vaste klant bent. De andere keer wordt de koffie juist uitgedeeld om een nieuwe klant te verwelkomen. Deze verrassingsfactor maak het extra spannend om een Pret binnen te wandelen.
Alsof je een gouden wikkel kan vinden bij het opentrekken van een echte Willy Wonkareep, zoals in het bekende boek van Sjakie en de Chocoladefabriek.
Deze kleine gebaren hebben geweldig veel invloed op de medewerkers.
De teams worden er helemaal blij van om iemand te laten glimlachen. Bovendien kijken ze extra uit naar mensen die vriendelijk en warm zijn. Juist omdat ze veel meer op mensen letten aan wie ze hun cadeautje willen geven, hebben ze veel meer aandacht gekregen voor alle leuke klanten. En reken maar dat hun werkplezier er enorm op vooruit is gegaan.
Focus is alles.
Waar je jezelf op richt, dat zie je ook. Als je denkt: ik ga vandaag iemand blij maken, dan bepaalt dat de acties die je neemt. En die acties bepalen weer hoe je je voelt en welke resultaten je behaalt.
Dus kijk eens rond wie je vandaag gaat verrassen met iets eenvoudigs. Alleen al van die focus zul je al blijer worden. Succes!