Plakkracht | Story is King
21 september 2022 
1 min. leestijd

Plakkracht | Story is King

Je kent vast wel de geweldige animatiefilms van Pixar, zoals Finding Nemo en Ratatouille. Voordat Pixar hiermee wereldwijde successen boekte, moest  Lucas Film - de voorloper van Pixar - heel wat moeilijkheden overwinnen om levensechte animaties te creëren. 

In het boek Creativity, Inc beschrijft Ed Catmull (de latere oprichter van Pixar Animation Studio's) hoe hij ervan droomde om een nieuw soort tekenfilm te ontwikkelen. Niet met potlood en papier, maar volledig met computers. 

Begin jaren tachtig - de vroege dagen van computeranimatie - valt dat niet mee. De teamleden van Catmull worstelen met grote technische uitdagingen om natuurlijk-ogende bewegingen te ontwerpen. 

Met man en macht werken ze aan een ultrakort filmpje over André, dat vertoond zal worden op een belangrijke jaarlijkse conferentie voor computer graphics, SIGGRAPH in Minneapolis. 

Technisch klopt het wel.

Toch ontbreekt er nog iets. Maar wat? 

Op dat moment komt John Lasseter erbij, een doorgewinterde storytelling-expert van de Disney Studio’s. Hij stelt voor om een extra karakter toe te voegen aan het minifilmpje. 

Het lijkt een ingreep van niks, maar het verandert alles, schrijft Catmull. Want door de toevoeging van een tegenspeler krijgt het filmpje ineens een plot. Doordat beide figuren met elkaar overhoop liggen, ontstaat er ogenblikkelijk emotionele spanning. 

De demo van The adventures of André and Wally B. wordt in 1984 voor het eerst vertoond. Het publiek ziet hoe hoofdpersoon André uitgedaagd wordt door een vervelende bij een indrukwekkende angel: Wally B. André gebruikt een trucje om zich uit de voeten te maken. Maar Wally B jaagt woedend achter hem aan en slaat (grappig genoeg buiten beeld) toe met zijn angel.

Daarmee wordt geschiedenis geschreven, want het minifilmpje staat nu te boek als de allereerste animatiefilm, die volledig gemaakt is met computers. 

Pixar omarmt sindsdien een belangrijk principe: story is king. Oftewel: het verhaal staat altijd voorop, niet de technische kunstjes of de commerciële mogelijkheden. Achteraf gezien lijkt dit vanzelfsprekend, maar in de beginjaren ging verreweg de meeste aandacht uit naar de technische hoogstandjes.

Het boek Creativity, Inc geldt nu als een belangrijk managementboek over innovaties. De toevoeging van verhalen heeft ook hier alles veranderd.

Om een tekst tot leven te wekken moet je iets soortgelijks doen. 

Met saaie stof of met technische schrijftrucs gaat het je niet lukken om de harten van lezers te veroveren. Met verhalen wel, als er tenminste iets op het spel staat. 

Dus voeg een karakter toe als tegenspeler. Desnoods een volhardend klein beest met een nare angel.







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.