Missie | Ineens was ik mode-investeerder
10 april 2024 
1 min. leestijd

Missie | Ineens was ik mode-investeerder

Met aansprekende verhalen heb je meer kans om je idealen tot leven te wekken dan met andere manieren. Daar ben ik van overtuigd.

Zo raakte ik op een netwerkbijeenkomst eens aan de praat met een bevlogen vrouw tegen die een buitengewoon plan had bedacht: zij wilde een duurzame kledinglijn opzetten voor vrouwen die van uitgesproken kleuren houden.

Met de beste natuurlijke grondstoffen, gemaakt door mensen die er een eerlijke prijs voor kregen.

Hoewel kleding niet haar vakgebied was, had ze grote idealen. Ze stapte vastberaden in een onbekend avontuur om dit voor elkaar te krijgen.

Haar ideeën over kleuren spraken me direct aan. Maar wat me werkelijk raakte was haar power om haar droom te realiseren.

Ze vertelde veel over haar persoonlijke drijfveren.

En dat deed ze doelbewust. Mensen die van je product houden moet je vooral ook in jou laten geloven, wist ze. Om dat te bereiken moet je veel van jezelf laten zien.

Ik had nooit gedacht dat ik zou investeren in een duurzame kledinglijn, maar ik deed het wel.

Haar crowdfundingscampagne was een verbluffend succes. Ik was duidelijk niet de enige die enthousiast was geraakt.

Mensen laten zich graag leiden door verhalen die resoneren met hun eigen ervaringen en persoonlijke waarden. Mensen geloven het verhaal zelfs eerder dan de feiten, want ze voelen er meteen iets bij.

Ze betrok ons ook volop bij het vervolgverhaal, want de investeerders waren haar ambassadeurs. Ze creëerde een hele gemeenschap rondom haar merk. 

Achter de schermen gingen de zaken echter niet zoals gehoopt. 

Ondanks haar tomeloze inzet bleef de verkoop achter en waren de kosten te hoog om een levensvatbaar bedrijf op te bouwen. Ze bedacht allerlei creatieve acties om te redden wat er te redden viel, maar het zat er niet meer in. Ook dat verhaal deelde ze trouwens openlijk met alle ambassadeurs. 

En eerlijk: het bezorgde me wel een kater. Alle prachtige vergezichten waren in korte tijd weggesmolten.

Is dit een ervaring om nooit meer te geloven in een idealistisch project?

Zeker niet. Ook al kwam zij de nodige uitdagingen tegen, haar visie en vastberadenheid blijven een inspirerend voorbeeld voor bevlogen ondernemers. Ik ben er nog steeds trots op dat ik deel uitmaakte van haar verhaal.

Het heeft me bovendien laten zien hoe belangrijk het is om als ondernemer je bevlogenheid uit te dragen. Want dat is waarop mensen aanhaken.






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.