Hoe neem je het publiek met een spannende plot op sleeptouw? En hoe spin je een complexe communicatieboodschap uit tot een interessant verhaal? Het boek ‘Storytelling voor professionals’ is een handzaam boek voor studenten in het hoger onderwijs die op een creatieve manier met storytelling bezig zijn.
De laatste jaren is een grote stroom boeken over storytelling verschenen met allerlei mogelijke toepassingen, van corporate storytelling tot narratieve coaching.
Toegankelijke boeken voor het hoger onderwijs ontbraken echter, vooral boeken waarin studenten meer leren over de brede toepassing van storytelling in organisaties.
Storytelling voor professionals is helemaal geschreven voor het hoger onderwijs en lijkt dus eindelijk in deze behoefte te voorzien. Bij het lezen van het boek blijkt echter dat de auteurs zich richten op een specifiek deel van storytelling, namelijk het creatieve maakproces van verhalen.
Allerlei andere professionals (zoals leidinggevenden, marketeers, coaches, merkspecialisten) vallen buiten de doelgroep van dit boek.
De toevoeging van het woord ‘creatieve’ aan de titel Storytelling voor Professionals had dat gemakkelijk kunnen verhelpen. Dan was direct duidelijk geweest voor wie dit boek wel bedoeld is: professionele vertellers, kunstenaars, ontwerpers en andere creatieven in opleiding.
Aristoteles deed aan binge watching
Binnen de creatieve sector vatten de auteurs de toepassing van storytelling wel breed op. Zowel kunstzinnige als commerciële vormen van verhalen komen aan bod: van educatie tot entertainment en andere producten van de creatieve industrie.
De auteurs rekenen daarbij af met de vaak verkondigde boodschap dat storytelling een hype is. Aristoteles deed ook al aan ‘bingewatching’ van theaterstukken en legde zo de wetten van de vertelkunst bloot.
De eeuwenoude uitgangspunten van Aristoteles vormen nu de leidraad in dit boek, samen met de ideeën van Joseph Campbell (bekend als De Reis van de Held).
Alles over formats, verhaallijnen en genres
Alle noodzakelijke basics komen in het boek op overzichtelijke en toegankelijke wijze aan de orde, voorzien van aantrekkelijke voorbeelden uit de filmwereld en de populaire cultuur.
Aankomende professionals leren er van alles over formats, verhaallijnen en genres, maar ook over productievoorwaarden voor teksten, scenario’s en tentoonstellingen. Het boek bevat ook volop aanwijzingen om soorten verhalen te vormen, spanning en verrassing in te bouwen en het publiek te verleiden.
Die aanwijzingen zijn uiterst praktisch en toegankelijk beschreven, wat de toepassing van dit boek in het onderwijs plezierig maakt. Voor hbo-studenten in de creatieve sector is er nu dus een overzichtelijk en toegankelijk boek dat het vakgebied ontsluit.
De studenten van communicatie- en organisatie-opleidingen hebben hier minder aan. Dat boek moet nog steeds geschreven worden.
Boekgegevens:
Storytelling voor professionals door Philip Corsius, Tjeerd de Jong, Milja Markies. Uitgave Noordhoff Uitgevers, 2017. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.