Verwondermateriaal
Heeft u uw mondkapje bij, vraagt een vijftiger op de parkeerplaats van Marken.

Eigenaardige vraag op deze winderige verlaten plek. Hij blijkt zijn eigen gezichts-accessoire vergeten te zijn, legt hij uit.

Hij wilde ons dus even waarschuwen. Toerist zijn op Marken, het schept een band. Zeker omdat we de enige bezoekers blijken te zijn in het bonsai-dorpje. We komen de man en zijn partner later weer tegen en wisselen meteen even onze reiservaringen uit.

Marken is het Venetië van Nederland.

De dijk naar het voormalige eiland, de vele kanalen met bootjes en het massale toerisme, er is nogal wat vergelijkingsmateriaal. In dit Noord-Hollandse dorp komen meer dan een miljoen bezoekers per jaar, voornamelijk buitenlandse dagjesmensen. Ook de coronatijd biedt volop overeenkomsten. Zoals in Venetië de vissen weer zichtbaar zijn in de kanalen, zo kwaken op Marken de kikkers volop.

De kade is uitgestorven.

Ik betwijfel zelfs of de terrassen open zijn, maar dat blijkt wel het geval. In café-restaurant Land- en Zeezicht zitten enkele Markers luid te discussiëren. Ik speur rond of het mondkapje op moet als ik binnen nog een tweede ronde koffie wil bestellen, maar daar is hier niemand mee bezig. De eigenaar ziet het komende seizoen zonnig in. Net als vorig jaar zullen de dagjesmensen weer komen en het geld uitgeven dat in hun zakken brandt, voorspelt hij.

We lopen verder en verwonderen ons volop op Marken. 

Over de hyper-alerte mussen die acrobatische toeren uithalen voor een paar koekkruimels. Over de houten huizen, die hutje-mutje op elkaar gebouwd zijn op de hoger gelegen plekken. Over het dagelijkse leven in een verlaten openluchtmuseum.

Marken is in dit tijdperk een unieke lanterfanterbelevenis. Er is niets te doen en tegelijkertijd speelt er van alles. Het vraagt om alert geduld om dit op te merken.

Mondkapjesvrij.


 




Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.