Hoe jouw lezer net zo bevlogen raakt als jij
18 februari 2013 
2 min. leestijd

Hoe jouw lezer net zo bevlogen raakt als jij

Daar zit je dan, achter je computer. Je wilt een tekst schrijven die jouw publiek in vuur en vlam zet over jouw missie. Je wordt helemaal warm bij de gedachte dat je jouw betoog de wereld in gaat sturen.

De lezers vallen er als een blok voor. Natuurlijk doen ze graag mee met jouw missie! Ze willen net als jij kwetsbare kinderen aan een betere toekomst helpen. Of de ex-gevangenen na hun straf een nieuwe kans geven. 

Of ze lopen warm voor jouw plannen voor een groots sociaal project. Denk aan de grootse resultaten die jouw missie gaat opleveren. Want natúúrlijk gaat jouw boodschap de wijde wereld over. 

Hoe pak je dat aan, een bevlogen verhaal?

Veel sociaal ondernemers, koplopers en innovatoren worstelen met het formuleren van een boodschap waar niet alleen zijzelf maar ook anderen enthousiast over worden. 

Want zo gemakkelijk is dat natuurlijk niet. Als we de geheime formule zouden kennen hoe je mensen onmiddellijk enthousiast maakt met jouw tekst, past iedereen die wel toe. 

Wel zijn er enkele noodzakelijke ingrediënten voor impactverhalen, die ik hieronder graag met je deel. 

Tip 1: Lever 'eyecandy'

Lever de mooiste illustraties of foto's die je kunt vinden. Zonder aansprekend beeld met wauw-effect gaat het niet. Schilder ook in je teksten 'het plaatje', zodat je lezers het zo concreet mogelijk voor zich zien.

Tip 2: Vertel waarom

Waarom doe je het eigenlijk? Dat is de kern van je verhaal als je impact wil hebben bij je lezer. Vertel waarom je missie zo belangrijk is. Waarom geloof jij erin? Waarom maakt het de wereld beter of anders? En waarom moeten wij als publiek meedoen? Geef ons een reden!

Tip 3: Verteder, verras of verontrust

Prikkel de nieuwsgierigheid van je lezer. Lever een haakje dat ons bijblijft. Geef ons vertedering of een verrassing. Of maak ons verontrust. Een prachtig voorbeeld van al deze drie elementen is Orange Babies, een Nederlandse organisatie die Zuid-Afrikaanse moeders helpt die besmet zijn met HIV. De buiken verrassen én verontrusten. 

Tip 4: Neem ons mee op avontuur

Maak je lezer deelgenoot van jouw missie en de manier waarop je dat hoopt te bereiken. Vertel bijvoorbeeld welke oplossingen je biedt en wat zij er zelf aan hebben. En laat vooral je persoonlijke bevlogenheid zien, want enthousiasme is besmettelijk.

Tip 5. Nodig uit om je verhaal te delen

Maak het je lezers zo makkelijk mogelijk om je verhaal te delen. Geef ze de gelegenheid het verhaal door te sturen. Nog beter: laat ze het zelf ervaren en nodig ze uit voor een persoonlijke rondleiding, event of gesprek.

Geef aan wat je van je lezers verwacht om de benodigde eerste stap te zetten, bijvoorbeeld: 'maak nu een afspraak' of 'meld je aan'. Op die manier werf je ambassadeurs, die jouw verhaal graag willen verspreiden. 

Dus: geef ons een haakje waar we aan blijven hangen. Dan laten we ons graag meevoeren.






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.